Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Edifici civil; es tracta d'una petita construcció realitzada amb maó, que s'adapta completament a l'espai que es forma a la bifurcació de dos carrers, de manera que presenta una planta amb forma aproximadament triangular.
Format per una sola planta, coberta per un petit terrat, el seu espai interior pot ser, a algunes parts, de molt reduïdes dimensions- especialment als angles que uneixen els dos carrers-.
Destaca per l'ús que se'n fa del maó com a únic material constructiu, que es combina amb petits mosaics de colors amb elements florals de caràcter purament ornamental.
L'únic mur que presenta pot ésser considerat pràcticament com un porxo -encara que tancat- que combina l'arc de mig punt i l'arc de descàrrega.
Actualment trobem una seu bancària i un estanc. L'edifici es va pensar com a parada i venda de bitllets del tramvia. Es va construir l'any 1955 i es va fer servir fins l'any 1955. És una petita construcció modernista feta amb maó. Està formada per una sola planta, coberta per un petit terrat. Destaca la combinació del maó amb petits mosaics de colors amb elements florals de caràcter purament ornamental. Ara mateix és un porxo, i s'hi pot passar per dins, però antigament estava tancada amb portes de fusta i vidre. El mur combina l'arc de mig punt i l'arc de descàrrega. L'any 2003 es va remodelar tot l'edifici que hi havia al darrere i a sobre i va quedar com la coneixem actualment. La feina de restauració es va encarregar a l'arquitecte Francesc Bacardit. Durant prop d'un any una gran estructura va envair part de la carretera. Aguantava la façana històrica protegida perquè no caigués ni es malmetés ni un maó durant les obres.
Història
Aquest edifici fou pensat inicialment com a aturada del tramvia, i lloc per a la venda de bitllets del mateix, essent emprat des del seu inici, l'any 1915, fins la seva supressió, l'any 1955. Actualment acull botigues. Tiana ja tenia la seva carretera des de l'any 1907, i el 1913 arribava l'electricitat a Tiana, cosa que va permetre col·locar enllumenat elèctric als carrers de Tiana, i va substituir els vells fanals de petroli que des de l'any 1882 il·luminaven tènuement els nostres carrers.
Amb la carretera i l'electricitat a Tiana, el que era l'alcalde de Tiana, Joan Garí, va poder tirar endavant un ambiciós projecte per a Tiana, un tramvia que enllacés Tiana amb l'estació de Montgat. El tramvia va ser inaugurat el 1916 i Joan Garí va ser nomenat fill predilecte de Tiana (únic fill predilecte en la història de Tiana).
El tramvia permetia desplaçar-se als obrers que acudien a les fàbriques de Montgat i Badalona, i connectava Tiana amb l'estació i la platja de Montgat. Per a aquest ambiciós projecte, Joan Garí va comptar amb la col·laboració de diversos propietaris i veïns de Tiana que, si bé per una banda van veure millorades les seves comunicacions, per una altra banda van veure revaloritzades les seves propietats quan Tiana va millorar el seu enllaç amb Montgat i Barcelona.
L'aparició del tramvia va suposar la desaparició immediata de la tartana lo Peral, que durant molts anys havia realitzat la mateixa funció. Després de quasi quaranta anys de servei va desaparèixer definitivament el tramvia, i va quedar en el record de tots els tianencs com a un fort símbol de la vila.
Bibliografia
http://www.tiana.cat/coneix-tiana/historia/el-tramvia/ http://lalocal.tianat.cat/passejada-modernista-pel-centre/ Ajuntament de Tiana (2002). Catàleg del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental de Tiana. Vol. 1. Tiana.