Alzina surera del carrer de Menorca
Pineda de Mar

    Maresme
    Carrer de Menorca, s/n
    Emplaçament
    Parcel·la situada entre els carrers de les Illes Canàries, Menorca, Sant Jordi i Comtal.

    Coordenades:

    41.627459293914
    2.6963945478201
    474710
    4608459
    Número de fitxa
    08163 - 155
    Patrimoni natural
    Tipologia
    Espècimen botànic
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Altres
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Pineda de Mar (Plaça de Catalunya, núm. 1 - 08397).
    Autoria de la fitxa
    Jordi Montlló Bolart

    L’alzina surera (Quercus súber L.) del carrer de Menorca, està situada en una parcel·la sense construir. En un dels extrems, a tocar del carrer de Sant Jordi hi ha un segon espècimen amb doble brancada. El tret més característic que l’identifica més bé és l’escorça, grisenca, gruixuda i rugosa, de la qual se n’extreu el suro. Els dos exemplars continuen tenint el suro pelegrí, és a dir, el primer suro de creixement. Mesuren entre 8 i 10 m. d’alçada i poden arribar a fer-ne una quinzena en bones condicions. El diàmetre del tronc mesura aproximadament 1,27 m.

    Les fulles són perennes, verdes durant tot l’any, tot i que s’observen algunes branques amb les fulles ben seques com a conseqüència de la sequera dels darrers anys. Mesuren entre 4 i 7 cm de llargada i tenen una forma dentada o lobulada; de fulla dura, aprofita al màxim l’aigua i la humitat. Les flors són masculines i femenines. Les primeres estan agrupades en aments, mentre que les femenines, lleugerament pedunculades estan més aïllades. El fruit és el gla o aglà, que pot mesurar entre 2 i 3 cm de llargada. Les primeres fructificacions comencen quan l’arbre assoleix els 15 a 25 anys i la producció màxima arriba quan l’arbre té aproximadament un centenar d’anys, ja que pot viure dos segles i mig perfectament, sempre i quan ho faci en condicions òptimes.

    Aquest indret es fa servir actualment com estacionament per a vehicles. El tronc està essent envaït per l’heura, que és una planta enfiladissa considerada un paràsit, ja que els va envoltant fins a causar-los la mort, si no es tallen i s’eliminen de soca-rel.

    BASSA i VILA, Oriol; PUJOL COLLET, Joan (1999). Guia del medi natural de Pineda de Mar. Ajuntament de Pineda de Mar.

    PASCUAL, Ramon (1994). Guia dels arbres dels Països Catalans. Barcelona: Pòrtic Natura. 

    PASCUAL, Ramon (2009). Guia d’arbres per a nois i noies. Cossetània Edicions. 

    PHILIPS, Roger (1985). Los árboles. Barcelona: Editorial Blume.

    PUJADAS i MARQUÉS, Joan (2004). Àlbum Sara Llorens. Recull, notes biogràfiques i bibliogràfiques.  Ajuntament de Pineda de Mar: Pineda de Mar.