A prop de Can Berengueret

Romà
    I aC - II
    Dolent
    Les restes arquitectòniques conservades estan força alterades, en risc de desaparèixer.
    POUM - Zona arqueològica (1, jaciment)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí. CC.AA. Núm. 10165
    Productiu
    Marc Guàrdia i Llorens

També conegut amb el suggerent nom del Pla de les Parets, aquest topònim referencia les restes de murs que es troben entre els camps propers al mas de Can Berengueret. Passat el mas, a banda i banda del camí, es localitzen en els camps de conreu de cereals i els ametllers, restes que podrien correspondre a una vil·la romana, atenent tant al material ceràmic com a les restes construïdes que encara s'insinuen.

A data d'avui encara es reconeixen restes de murs al tall del camí antic de Samalús, així com altres murs, i nombròs material ceràmic, especialment tegulae i dolia.

Conegut d'antic, el jaciment ja es cita en l'obra de Gallardo (1938) en la que dóna notícies que a l'indret es recollí ceràmica campaniana, segons informació de J. Batista. J. Maurí (1949) en el seu llibre sobre la història del poble de La Garriga (1949) també recull el jaciment, degut a que les restes es troben properes a aquest municipi veí. En el recull de jaciments inventariats per Estrada i Villaronga (1967), també se'n fa esment, qualificant-lo com a possible vil·la romana del segle I aC. Entre els anys 1948 i 1973 els membres de l'Àrea d'Arqueologia del Museu de Granollers van recollir materials que comprenen des de fragments ceràmics ibèrics a una bona mostra de materials romans, ja fossin sigil·lades de diferents procedències, material constructiu o restes de paviments.
    Recentment s'hi han desenvolupat tasques de prospecció en el marc d'un projecte més ampli sobre el territori antic del Vallès Oriental (FLÓREZ 2009), documentant-se restes d'opus signinum.

ESTRADA, J. i VILLARONGA, L. (1967): "La Lauro monetal y el hallazgo de Cánovas (Barcelona)", Ampurias, núm. XXIX, Barcelona, pàgs. 135-194.
    FLÓREZ, M. (2009): Informe de les prospeccions arqueològiques i arqueomorfològiques al Vallès Oriental. Memmòria inèdita al Servei d'Arqueologia de la DGPC.
    GALLARDO, A. (1938): Del Mogent al Pla de la Calma. Barcelona.
    MAURÍ, J. (1949): Història de La Garriga. Ed. Romagraf, Vol. 1, Barcelona.
    RIU BARRERA, E. (2000): "Vestigis arqueològics i edificis històrics als termes de Cànoves i Samalús", Monografies del Montseny, núm. 15, Viladrau, pàgs. 57-69.