Làpida del carrer de l'Església
Caldes d'Estrac

Maresme
    (08393 Caldes d'Estrac)
    Pujant pel carrer de La Riera, a mà esquerra, davant de la porta de l'Ajuntament.

Element arquitectònic
    Modern
    XVII
    Any
    Regular
    Està bruta per la contaminació dels tubs d'escapament del cotxes que estan a la seva mateixa alçada.
    Ornamental
    Ajuntament de Caldes d'Estrac. Plaça de la Vila, s/n (08393 Caldes d'Estrac)
    Octavi Malloquí Vicens

Es tracta d'una làpida de pedra, de grans dimensions, rectangular, trencada en el seu extrem inferior de la dreta. La làpida porta una inscripció gravada en català que diu: Vas de Pera Gili mariner y dels seus, 1629. La làpida també porta gravats dos dibuixos decoratius, senzills, que segurament no tenen cap sentit, però hi ha qui hi veu, relacionant-ho amb el fet de ser la làpida mortuòria d'un mariner, la representació d'algun tipus d'animal de mar, com per exemple un pop, convertint-se llavors en una al·legoria de la feina que realitzava el difunt Pere Gili i els seus.

La làpida estava a l'antic cementiri de Caldes, i al ser desmantellat, es va tenir la pensada d'incorporar-la a la paret lateral del número 39 del carrer de l'Església. La pensada va ser bona en una principi, però al situar-la tan a ran de terra, el que s'ha aconseguit és que estigui bruta per la contaminació dels tubs d'escapament dels cotxes i que, a més a més, gairebé sempre hi hagi algun cotxe aparcat davant seu impedint veure-la.

Aquesta làpida mortuòria és provinent de l'antic cementiri de Caldes d'Estrac. L'antic cementiri estava situat en una de les façanes laterals de l'església parroquial. Al segle XIX es prohibeix l'existència de cementiris a l'interior dels nuclis urbans. El de Caldes va ser desmantellant entre els anys 1856-1857, i traslladat a la seva actual ubicació a les afores de la vila. Aquesta làpida però, va ser col·locada en un mur a pocs metres del seu emplaçament primitiu com a recordatori de Pere Gili, pescador caldenc del segle XVII.