Campanar de l'església de Santa Maria del Remei
Caldes d'Estrac

Maresme
    (08393 Caldes d'Estrac)
    Des de l'estació de tren, pujant per La Riera, trencant a mà esquerra, a través del carrer Església.

Edifici
    Neoclàssic
    XIX
    Any
    Regular
    S'estan portant a terme obres de rehabilitació (gener 2006). El problema principal són les goteres, i la falta de consolidació de les parets internes de l'escala que puja al capdamunt del campanar.
    Restringit
    Religiós
    Arquebisbat de Barcelona. Carrer del Bisbe, 5 (08002 Barcelona)
    Octavi Malloquí Vicens

El campanar de l'església de Santa Maria de Caldes va ser erigit a mitjan segle XIX i és visible des de qualsevol punt del municipi. És d'estil neoclàssic. Consta de quatre pisos d'alçada i vuit cares (quatre de principals i quatre de cantoneres). Per tal d'accedir a la part més alta del campanar cal pujar una escala interior, que té accés directe des de la nau del temple. L'escala és escabrosa, arcada, les parets són pintades de blanc, i pel forat de l'escala hi penja la corda per poder tocar les campanes des de baix, sense necessitat de pujar a la torre del campanar. Externament el campanar presenta espitlleres als pisos i motllures a la part superior, que diferencien el cos de la torre de la part superior, que acull tres campanes grans. Aquesta part superior és una torreta mirador amb quatre arcs de mig punt, desaigües i que al capdamunt presenta un entramat de ferro forjat en forma piramidal amb dues campanes de sometent (petites) i un penell amb un sol rialler i una creu terminal. El campanar té cinc campanes, tres de principals i dues de més petites. Les campanes de Santa Maria de Caldes d'Estrac estan gravades de la següent manera: la campana principal que dóna al mar diu així: Maria del Remedio Bárbara Antonia, a 8 de diciembre de 1852, siendo Rector Rvdo. Juan Auferil Pbro. Francisco Fontrodona Vivas y Juan Riera, obreros. José San, alcalde, Juan Bautista Dalmau, teniente alcalde. Me hizo Francisco Lacambra en la Barceloneta. Hi ha tres sants en relleu i una creu. La campana que mira a Barcelona diu així: Xpsvineitxptsregnaxxpsimperatabomnim-1665. Hi ha una creu en relleu. La tercera campana, que dóna a Arenys, diu: 1790 María Francisca. Acta. Fvit. Die 28, -IVMII. Les campanes de toc de sometent són dues, més petites que totes, a la punta de la creu del campanar. Totes dues diuen així: Santa Maria de Caldes d'Estrac-1836. Porten marcades en relleu la Verge Santa Maria, que dóna cara als tres turons, i donant a la mar un sant, possiblement sant Josep o sant Telm, antic patró de Caldes. (Antoni Graupera, text procedent dels seus llibres de memòries; A.A.D.D. Dos-cents anys de l'actual temple parroquial, 2005:67).

Per la diada de la Mare de Déu del Remei, coincidint amb la Festa Major d'Estiu o gran, i per la diada de Santa Llúcia, coincidint amb la Festa Major d'Hivern o petita, es fa una gran repicada de campanes.

El campanar va ser bastit l'any 1868. A mitjans de la dècada dels seixanta del segle XX, sent el rector de Caldes Mn. Joaquim Monasterio, es portaren a terme unes obres de remodelació a l'església de Santa Maria del Remei, que entre d'altres coses rehabilità una vivenda pel campaner, amb una botiga a sota.

AA.DD. (1995). Fotografies Antigues de Caldes 1870-1962. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac. AA.DD. (2005). Dos-cents anys de l'actual temple parroquial. Caldae Aquae Núm. 3. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. BATLLE, A. (1985). Caldes d'Estrac o Caldetas: un vell plet. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.