Gual del Pont de Pedra

1962
    Estructural
    Agència Catalana de l’Aigua. Generalitat de Catalunya
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

El gual del Pont de Pedra es troba situat damunt del riu Foix. L’any 1961 es va arreglar i adaptar el pas per la maquinaria agrícola. El gual correspon a una base de ciment amb una passera formada a partir de diverses pedres pels vianants.

També conegut com a Gual del camí de Cal Xeixa o dels Horts

Els guals estaven ubicats en indrets per creuar la llera del riu en punts el riu tenia poca fondària. Generalment es col·locaven directament damunt el sòl de la llera. Molts d’aquests passos a mitjans del segle XX es van cimentar amb la finalitat d’adequar el pas a la maquinària agrícola.

En relació al gual del Pont e Pedra, en l’acta del ple de 1961 l’Ajuntament de Castellet i la Gornal consta: “A continuacion y por unanimidad, se acurda construir con urgencia, aprovechando el haber quedado seco el cauce del rio Foix, dos vados con sus respectives desagües mediante tubos de cemento en el camino del Pont de Pedra y en los lugares Botifoll y Horts que cruza dicho rio, a los efectos de facilitar el paso de carros y tractores.” (ROVIRA, J. 2018).

ROVIRA, J. (2018): El riu Foix. El patrimoni natural i cultural del riu a l’entorn del Parc del Foix. Centre Documental del Parc Foix. Santa Margarida i els Monjos.