Església parroquial de Sant Genís de Palafolls
Palafolls

Maresme
    Carrer de Sant Genís
    S'hi arriba per una carretera (1 km) que surt de la fita 683.6 de la carretera N-II.

4612083
    Edifici
    Medieval
    Romànic
    Gòtic
    XI/ XIII-XV/ XV-XVI/ XVIII-XIX
    Legal i física
    BCIN
    Protecció: BCIN
    Classificació: Monument històric
    Núm. Registre / Catàleg: 1968-MH
    Disposició: Decret
    Data Disposició: 22/04/1949
    Publicació: BOE
    Data publicació: 05/05/1949
    PGOUM: Tipus A: Edifici Monumental
    Aprovació: 19-09-2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 18912
    Restringit
    Religiós
    Bisbat de Girona
    Àlvar Sáez Puig

El nucli de Sant Genís està regit per l'església del mateix nom. Aquesta apareix documentada l'any 947, quan estava supeditada al monestir de Sant Pere de Rodes. Va ser consagrada  l'any 1079 pel bisbe Berenguer Guifré, de Girona.

De la part romànica hi ha la nau principal, coberta amb volta de canó i arcs torals. Al mur de migdia es poden observar les arcuacions llombardes i el perfil de la porta original, en aquests moments tapiada, i l’absis, convertit en sagristia, que té una finestreta. Al s. XIII es va ampliar l’església que va passar a tenir forma de creu llatina. Va ser reformada a inicis del segle XV, època en la qual es va construir les dues capelles gòtiques que localitzem en el cantó de migdia i al cantó nord, així com el campanar. Aquest i la torre rodona centren la porta principal, que és del s. XVI. Aquesta és construïda amb tretze grans dovelles, adornades amb un guardapols que es tanca amb mènsules esculpides. A sobre trobem un Sant Crist de pedra, molt desgastat.

En l'angle de tancament sud-est de l'església hi ha la torre de defensa del segle XVI de planta circular, amb la base lleugerament inclinada i tres espitlleres.

Durant els segles XVIII-XIX es va destruir la capçalera antiga, per allargar-la amb un nou absis i es va afegir una nau al costat nord.

Destaca la dovella del mig en la qual es pot veure la inscripció: Johan Desclapes balla dona aqest portal lany MDII.

En aquesta església s'hi venerava la Mare de Déu de les Dones, talla romànica que procedia del castell de Palafolls i que va desaparèixer l'any 1957.

La parròquia era esmentada al precepte de Lluís, Rei de França, a favor del monestir de Sant Pere de Rodes, l'any 947 com: "Sancti Genesi, in comitatu gerundense in coca qui dicitur Pineta cum acodio de Palatiolo".

L'església romànica és del segle XI i fou consagrada el 1079 pel Bisbe Berenguer de Girona.

- Ajuntament de Palafolls (2006). Pla General d'Ordenació Urbana. Palafolls.

- Ajuntament de Palafolls (2021). Ruta Patrimoni Arquitectònic. Palafolls.

- ANGLADA i MAS, Anna Maria, Mn (2023). "Fèlix PARADEDA, pioner en la història de Palafolls" Vilelles 3, Recerca i difusió del patrimoni de Palafolls. Ajuntament de Palafolls.

- CODINA PUJOL, Alfons (2004). El Poble de Sant Genís de Palafolls. Apunts històrics. S. XVI-XX. Palafolls: Edicions del Roig, p. 363.