Cista megalítica dels Tres Reis
Rubió

Anoia
    Els tres reis. Sud-oest de Maçana
    BV-1031 direcció Els Prats de Rei. Passat el trencant de Ca l’Oller, el següent a la dreta

Jaciment arqueològic
    Edats dels Metalls
    Any
    -1500/ -1200 aC
    Excavat l’any 1964
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CCAA 7604
    Lúdic/Cultural
    000802700CG81A
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

A tocar de la carretera BV-1031, passat el km 5 es localitza la cista megalítica dels Tres Reis, ubicada en un petit turó prop de Ca l’Oller. Es tracta d’una construcció funerària del tipus cista, formada per la cambra funerària i el túmul. La cambra de planta rectangular, està formada per cinc lloses sorrenques col·locades verticalment que delimiten la cambra. La llosa de la coberta ha desaparegut. La cambra presenta una orientació est-oest. El sepulcre està envoltat per un túmul de planta circular de 8,20 m de diàmetre. Els treballs d’excavació van permetre recuperar 230 fragments de ceràmica a mà i set peces dentàries pertanyents a individus d’edat adulta.

Segons els excavadors el sepulcre havia estat alterat per antigues intervencions fet que havia ocasionat la modificació de l’estratigrafia.

El sepulcre dels Tres Reis fou excavat l’any 1964 sota la direcció arqueològica de Ricard Batista i Noguera, de l’Institut de Prehistòria i Arqueologia de la Diputació de Barcelona. Es troba situat al costat de la carretera BV-1031; via de comunicació ancestral utilitzada durant l’edat mitjana i possiblement també durant l’edat del bronze com a via de transhumància.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arqueològic i paleontològic del terme municipal de Rubió. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

VILAMALA, I (Coord): Esborrany del Pla Especial Urbanístic de Protecció del Patrimoni i Catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Rubió (Anoia). Volum I/III. SPAL, octubre de 2017. Diputació de Barcelona – Àrea de Territori i Sostenibilitat.