Casilla del "Peón Caminero" a Sant Sebastià
Òdena

    Anoia
    N-Iiz
    Emplaçament
    Prop del mas de Sant Sebastià, al límit del terme amb Castellolí

    Coordenades:

    41.58462
    1.66968
    389111
    4604513
    Número de fitxa
    08143 - 31
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Segle
    XIX-XX
    Estat de conservació
    Regular
    L'edifici està en procés de deteriorament continuat degut a la manca d'ús.
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Sense ús
    Titularitat
    Privada
    000530100CG80D0001QW
    Autoria de la fitxa
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

    Edifici de planta regular orientat a sud-est, que consta de planta baixa i coberta a dos
    vessants de teula ceràmica tipus aràbiga amb carener paral·lel a la façana principal. Pati a
    la banda posterior tancat amb barri. L'edifici està envoltat d'un jardí amb vegetació de gran
    frondositat. L'accés a la casa es realitza per la façana principal a través d'un portal d'arc
    rebaixat. Sobre el portal hi ha un rètol on es llegeix: CASILLA DE PEONES CAMINEROS
    Nm. 563 Hm II. Al costat del portal hi ha una segona placa amb la inscripció: TERMINO
    MUNICIPAL DE ODENA.
    Aquesta Caseta del Peó Caminer estava projectada per allotjar dos habitatges amb un
    únic accés des de l'exterior. El portal principal dóna al vestíbul per on s'accedeix, a banda
    i banda, a cadascun dels habitatges. Un petit passadís comunica amb el pati situat a la
    banda posterior del conjunt. Des del vestíbul s'accedeix també a la cuina, la qual conserva
    una llar de foc, una pica i prestatgeries d'obra. La cuina comunica amb la sala i alcova, la
    qual disposa d'una finestra a l'hort. L'hort té un pou i una comuna com equipaments
    d'ambdós habitatges. En el pati també es guardava la llenya i les eines de treball.
    Edifici construït amb murs de maçoneria i tàpia, obra de fàbrica a les obertures, estructura
    de fusta a la coberta i paredat irregular en el seu basament. L'edifici presenta un acabat
    arrebossat i pintat i conserva algun dels antics cartells informatius retolats amb pintura que
    fan referència a l'antiga carretera N-II. A la façana lateral nord hi ha un rètol amb
    l'anagrama N-II dins d'un rectangle que ha perdut el color vermell original i la resta del
    cartell és de color blau, amb les inscripcions LERIDA i MADRID. I a la façana lateral sud hi
    havia una altra inscripció pintada sobre l'arrebossat exterior de la paret que s'ha perdut en
    gran part però que deixa veure encara la paraula BARCELONA. Les façanes principal i
    posterior de l'edifici disposen d'un petit acroteri amb motllures d'aparença clàssica que
    gira vers les façanes laterals, convertint-se en l'únic ornament de la construcció.

    Descripció extreta de la fitxa de l' Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental d'Òdena, Diputació de Barcelona, Servei del Patrimoni Local i Ajuntament d'Òdena. Barcelona, 2013.

    L' inici del regnat de Carles III -1759- coincideix amb una veritable planificació i impuls de
    les obres públiques a la península. L'any 1761 es va disposar l'inici de les obres en els
    camins d'Andalusia, Catalunya, Galícia i València, i un any més tard es va redactar el
    Reglamento para la conservación de los caminos en general -1762-. Es va contemplar
    l'establiment dels peons caminers amb la funció de mantenir en bon estat una llegua de
    carretera. Es van construir llavors 49 casetes o casilles amb l'objectiu que l'empleat de les
    obres públiques habités al costat del tram corresponent de carretera assignat, evitant així
    les despeses de desplaçament. Poc es va legislar i reformar durant l'exercici de Carles IV i
    Ferran VII, si bé es van invertir grans sumes per a la continuació de la xarxa general de
    carreteres. Va ser durant el regnat d'Isabel II que es va promoure i millorar el reglament
    sobre les esmentades casetes.
    La distribució de molts d'aquests habitatges es correspon amb els models d'habitatge
    obrer dissenyats l'any 1859 per Lucio del Valle, Víctor Martí i Ángel Mayo. La funció
    d'aquests habitatges era la de proporcionar unes habitacions sanejades i higièniques a les
    famílies dels peons caminers. El seu emplaçament no era casual ja que es van ubicar al
    costat del tram de treball per facilitar l'assistència contínua i immediata dels quilòmetres
    assignats.
    Els primers models oficials van ser habitatges individuals amb una superfície edificada de
    79,67 m2 i un petit hort o jardí de 27,90 m2. L'any 1859 es va apostar pel model de
    casetes aparellades no tan sols per evitar l'aïllament a què es veia sotmès el treballador
    sinó també per rendibilitzar el cost de l'obra. Es va reduir la superfície de la construcció a
    109,05 m2 disposant com espai comú el vestíbul i l'hort, aquest últim una mica més ampli
    amb 68,97 m2 per a ambdues famílies. L'habitatge disposava d'un espai destinat a saladormitori
    i una cuina. La superfície de la sala-dormitori no es va modificar si bé es va
    reduir la superfície de la cuina. No es podia reduir aquest espai si es volia oferir una
    estança còmoda i saludable a una família amb dos nens, calculant 15 m3 per a cada
    individu. En el pati de la casa es va instal·lar el pou i un espai amb l'inodor. A més, el peó
    podia guardar la llenya i les eines de treball, que no eren poques.
    Aquest sistema de treball o habitatge va funcionar fins que les mateixes comunicacions
    van possibilitar el fàcil trasllat del peó al seu lloc o tram de treball des dels nuclis més
    propers de població, essent innecessari habitar a peu de carretera.

    Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental d'Òdena, Diputació de Barcelona, Servei del Patrimoni Local i Ajuntament d'Òdena. Barcelona, 2013.
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1999): "L'àlbum d'Òdena", Col·lecció l'Àlbum de Catalunya: Els Municipis de Catalunya en Cromos, Geographica Mapamundi, Òdena
    ORTUETA HILBERATH, Elena de (2000) "Modelos de casillas de peones camineros". Actas del Tercer Congreso Nacional de Historia de la Construcción, Sevilla, 26-28 octubre.