Cal Romagosa de Sant Marçal

Modern
    Popular
    XVII-XX
    No té cap protecció però està inclosa al Pla Especial del Catàleg de les Masies i Cases rurals del municipi de Castellet i la Gornal. Text refós – Aprovació definitiva agost de 2014 amb el número de fitxa M1.7
    Residencial - productiu
    001801300CF87C0001TG
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

Mas d’origen modern consolidat i rehabilitat en època contemporània. Cal Romagosa de Sant Marçal és una edificació formada a partir de dos volums amb un pati tancat per un baluard. El cos principal és una construcció de planta quadrada amb la coberta a dues aigües amb el carener paral·lel a la façana principal, orientada a migjorn. Consta de planta baixa i pis. Al frontis s’hi obre el portal d’accés d’arc de mig punt adovellat i dues finestres a nivell de pis, una de les quals fou oberta en posterioritat a la construcció original. La façana de ponent presenta diverses obertures a nivell de planta baixa i pis totes amb llinda de fusta. A l’interior, a nivell de planta baixa conserva un arc de mig punt a l’entrada, que dona pas a les escales de pedra que donen accés a la pnata pis i un arc ogival a la zona de l’antic estable, on actualment s’hi conserva integrada en el nou ús de l’estança la menjadora i els pals de fusta on s’hi lligava l’animal. Adossat a la l’est de la façana principal hi ha un segon cos, de planta quadrangular amb la coberta a dues aigües amb el carener paral·lel a la façana principal, orientada a migjorn. Antigament aquest espai era corrals i magatzem i actualment s’ha habilitat com habitatge d’ús turístic. Consta de planta baixa i dues plantes. El frontis presenta una composició simètrica a partir de dos eixos d’obertures a nivell del primer i segon pis i a nivell de planta baixa el portal d’accés d’arc rebaixat ubicat a la part central de la façana.

En el capbreu de Joan d’Icard dels anys 1656-1657 apareix citat Joan Romagosa, pagès de la parròquia de Sant Marçal del terme de Sant Pere de Castellet i la seva esposa Maria. Segons aquest document la casa d’en Romagosa antigament era anomenada Mas Feliu de Sant Marçal.

Arxiu Comarcal de l’Alt Penedès

Pla Especial del Catàleg de les Masies i Cases rurals del municipi de Castellet i la Gornal. Text refós – Aprovació definitiva agost de 2014.