Troballa de la Mare de Déu dels Munts
Sant Agustí de Lluçanès

Osona
    Extrem est del terme municipal
    Prop del Santuari dels Munts, a 2.200 metres de la carretera BP-4653 punt quilomètric 16,100

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    Sense accés
    Simbòlic
    Jordi Compte i Marta Homs

Tal com narra Pelegrí Casades a la seva obra de 1897 "Lo Lluçanès", a la part nord est del Santuari, al vessant de la muntanya on el precipici es fa mes esglaiador, un corriol estret i tortuós , que difícilment s'obra pas entre els matolls que guarneixen el cingle, porta a una petita cova situada a cosa de 50 minuts de l'ermita. En ella diu la tradició que es va trobar la venerada imatge dels Munts.
    “al capvespre de cert dia d'estiu, retornant un pastor de pasturar el seu ramat, va percebre un estrany resplendor envers el nord oest i gairebé al cim de la serra. Ple d'admiració, corre el pastor a notificar-ho als seus amos, els quals l'endemà es dirigiren al lloc indicat, i dins d'una cova s'hi trobaren la imatge, sent aleshores traslladada des d'allí a l'antiga capella que existia a on avui hi és l'actual, que estava dedicada a Sant Joan; suposant la tradició que en el mateix lloc ja existia una capella al segle IV, igual que la de Sant Miquel, situada al veí predi de Gallifa”

La fotografia 1 ha estat extreta del llibre de R. Vinyeta "Els Munts. Alt Lluçanès"

El dia dedicat al naixement de la Mare de Déu a les terres catalanes és conegut popularment com el dia de les “Marededéus” Trobades. Generalment, segons les narracions llegendàries, era gairebé sempre un pastor o un animal qui localitzava una imatge d'una Mare de Déu, amagada en una roca, una cova, una font, i comunicava al poble més proper la miraculosa troballa. Les Marededéus trobades tenen unes connotacions territorials, perquè darrera de Mare de Déu porten sempre el nom del lloc on s'estan.

CASADES, P. Lo Lluçanès. Excursions a dita comarca. Ajuntament de Prats de Lluçanès, 1997
    Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana, Agenda de les tradicions catalanes, Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura, 1998