Sant Pere de Viladecavalls (església de Llucià)
Calders

Moianès
    Camí que surt de Navarcles en direcció l'angle o bé des del Manganell.

Edifici
    Modern
    Neoclàssic
    XVIII
    Any
    1780?
    Dolent
    Estat extremament crític. Importants esquerdes, sense coberta, procés de degradació avançat.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    PA: 16306
    Sense ús
    Ref. cad.: 010A00026
    Jordi Piñero

Església en estat ruïnós. En planta de creu llatina, d'una nau amb capelles laterals. La façana principal té portal amb arc de mig punt decorat amb gravat geomètric i al damunt una rosassa. Campanar de planta quadrada. L'interior de l'església conserva restes de decoració neoclàssica amb maó i pedra. La construcció original tenia volta i cúpula. A la part sud-oest té adossada la rectoria (avui en ruïnes), un pati i lliça.

El fet que Viladecavalls comenci amb la paraula "vila" i que a tocar mateix hi passi el camí ral, que és conegut popularment amb el nom de "camí romà" fa pensar que una vil·la romana podria estar emplaçada en aquest indret, però de fet no se n'han trobat restes. El document més antic que en parla és de l'any 965. L'església fou escripturada el 1067. Els següents documents són de mitjan segle XI (1043 i 1050). Sembla que aquesta primera església era ubicada a prop del mas Llucià, però no en el mateix indret de l'actual. Hi ha indicis per pensar que s'aixecava dalt del turó de Llucià, just al costat d'on encara hi ha el cementiri. L'església era prop de la "Vila de Cavalls", coneguda des del 965. En època medieval era el sector més poblat i pròsper del terme. A partir del segle XIII hi ha constància d'una sagrera. A mitjan segle XV la sagrera havia quedat del tot desdibuixada. L'església va ser completament refeta al segle XVIII. Segons una llinda, la nova construcció seria del 1780. Era l'església parroquial de Sant Pere de Viladecavalls, aleshores un poble format per un grup de cases disseminades. El 1936 va ser cremada i en la postguerra es decidí construir una nova església més a prop de la colònia Jorba.

-Calders, un municipi entre el Pla de Bages i el Moianès, pp. 64, 65, 80, 91.
    -III Caminada Popular de Navarcles, 25-X-1987 (díptic escrit per Llorenç Ferrer), Centre Excursionista de Navarcles, Navarcles, 1987.