Rellotge del campanar de l'església de Sant Esteve Ripollet

XX
Rellotge restaurat al 2008
Sense ús
Ajuntament de Ripollet, c/ Balmes, 2, Ripollet (08291)
J Douet

Mecanisme metàl·lic del rellotge del campanar de l'església parroquial de la vila, de ferro amb peces de bronze i fil ferro. La placa del fabricant està inscrita: Régulateurs, Pèndules, Montres / Henry-Lepaute / Phares et Horloges Publiques / 6, Rue la Fayette, 6 / Paris. Una peca rodona de bronze també està inscrita amb el nom de ?DAISA JOSË 27, T / Barcelona / Octobre, 189?3.

Anteriorment a aquest rellotge, n'hi va haver un altre instal·lat l'any 1793 que va ser sufragat amb la participació de la gent del poble. Va ser construït en el mateix poble sota l'assessorament d'un rellotger i els components metàl·lics van ser proveïts per la farga Martinet.

L'església parroquial va tenir primer un campanar d'espadanya, del qual se'n poden veure les restes des de l'interior de les golfes de l'edifici. Posteriorment es va construir un altre campanar que a principis del segle XVIII va quedar literalment partit per un llamp. Tot i ser reconstruït, un segle després, el seu estat ruïnós va fer que fos enderrocat fins a la meitat i que, justament a l'angle oposat del campanar vell, s'hi construís un nou campanar amb un nou rellotge. Era l'any 1892. Tant la construcció del nou campanar com la compra del nou rellotge van ser finançats per la benefactora Maria Torras. Aquest campanar va ser un dels primers de la comarca d'estil modernista català. Construït i decorat amb el material típic d'aquest estil, el totxo, destaca per la seva esveltesa i elegància de formes. L'edifici està coronat per una interessant cúpula de ferro forjat, on hi ha les campanes del rellotge, la maquinària del qual fa pocs anys va ser substituïda per un sistema electrònic, seguint les darreres tendències de substituir els rellotges de funcionament mecànic per enginys més moderns d'aplicació electrònica que no requereixen un manteniment tan acurat.

CASANOVA I QUEROL, E i FONDEVILA I GUINART, Mª À (1992) Descobrir Ripollet, patrimoni contemporani, Mancomunitat de Municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Barcelona, p. 126. MOGAS I SALVADÓ,M. (1983), Històries de Ripollet