Portal del carrer Gran núm. 37
Calldetenes

Osona
    Nucli urbà de Calldetenes C/Gran num. 37 (08506 Calldetenes)
    Al final del carrer Gran en un extrem del poble, ja tocant a Vic.

Element arquitectònic
    Modern
    XVII
    Normes subsidiàries Aj.Calldetenes. Núm.5.3
    Estructural
    Ref. cad.: 001A09001
    Raquel Valdenebro Manrique

Portal i llinda de la casa del núm. 37 del carrer Gran, dins del nucli urbà de Calldetenes. Es tracta d'un portal arquitravat situat en la façana que d'aquest edifici dóna al carrer Gran i s'orienta a migdia. El portal es cobreix amb una llinda monolítica que duu gravada la data de "1696", configurant-se com una de les més antigues del poble. Aquesta llinda es recolza sobre uns brancals formats per carreus de diferent mida, que sobresurten sobre l'arrebossat general de la façana. Aquest portal s'emmarca dins d'un edifici de nova planta que ha estat aixecat en un solar ocupat per algunes de les antigues cases del carrer Gran de Calldetenes. El portal fou conservat i inserit en l'edifici de nova planta.

Al llistat de normes subsidiàries de l'Ajuntament de Calldetenes aquest portal figurava amb el nom de: Llinda i portal del carrer Gran núm.1

Cal pensar que la data del 1696 pot ser considerada com a data fundacional de la casa. En aquest cas, ens trobaríem davant d'un dels portals i llindes més antigues del nucli urbà de Calldetenes. Cal pensar que l'aixecament d'aquesta casa en aquest indret respon a l'impuls urbanitzador del nucli de Calldetenes al segle XVII, seguint la línia del camí que des de Vic menava a Girona per Sant Julià de Vilatorta. L'edifici on s'enclava el portal ha estat reconstruït totalment de nou, deixant el portal com a testimoni de l'antiga casa.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes AA.DD (1996) Normes subsidiàries de Planejament. Normes urbanístques. Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes. VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.