Pontarró de Fontollera
Cercs

    Berguedà
    Ala part sud del municipi, a la zona de Pedret.

    Coordenades:

    42.10581
    1.8799
    407389
    4662131
    Número de fitxa
    08268 - 210
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Pública
    Autoria de la fitxa
    Sara Simon Vilardaga

    El pont és de petit recorregut, permet superar el torrent de Fontollera, el qual desaigua al riu Llobregat a pocs metres per sota del pont de Pedret. Està bastit en murs de pedra de carreus desbastats, conformant un únic ull fet en arc de mig punt a la part central que permet el pas de l'aigua. L'arc i els muntants on es recolza són de carreus de pedra molt més ben tallada i polida que la resta i es mostren col·locats en cadena. El pont ha estat restaurat en la part del tauler, col·locant un paviment nou i instal·lant una barana de fusta. L'actuació s'ha emmarcat en les obres de condicionament de la via verda de Pedret a Cal Rosal que ressegueix el traçat de l'antic ferrocarril.

    Al costat mateix del pont, pel seu extrem sud, hi ha el refugi dels pescadors, una font i una petita placeta que és emprada com a pàrquing, a un extrem de la qual hi ha una escultura metàl·lica d'una truita; aquesta zona és d'ús habitual de la societat de pescadors i lloc freqüentat per altres pescadors i molts visitants, que acudeixen a la zona de Pedret.
    El pontarró de Malgrau consta a l'IPAC núm. 36903, però encara que indica que està situat al seu pas per Fontollera, no es correspon al mateix pont.

    L'any 1890 es fusionaren les empreses Ferrocarriles y Minas de Berga, SS i Ferrocarril Económico Manresa-Berga; entre l'any de la fusió i el 1904 es va dur a terme les obres del ferrocarril entre Olvan i Guardiola, que foren al contractista Magí Gallifa el 8 de juny de1901. La majoria de les obres van ser concloses a finals del 1903. La inauguració de la línia es produí al 21 de novembre de 1904. L'any 1972 es clausurava el traçat de la colònia Cal Rosal amb Guardiola.
    L'any 2015 s'ha realitzat una actuació de recuperació de la via verda que ressegueix el traçat del tramvia entre Olvan i Pedret.

    BOIXADER, M. (1998): "Projecte de reconstrucció del tram de ferrocarril Colònia Rosal-Pedret", a L'Erol, núm. 59. Berga: Àmbit de Recerques del Berguedà.
    SALMERÓN,C. (1990:): Els trens del Berguedà. Història dels ferrocarrils industrials del Berguedà. Col·lecció: Els trens de Catalunya, 14-B, Terminus, Barcelona.
    TORRES, C.A.(1905) . "Itinerari per les Valls Altes del Llobregat. Berguedà", Barcelona.