Pont vell
Montmeló
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Es tractava d'un pont de sis pilastres i set arcades, de 12 m de llum cadascuna, de 84'90 m de longitud i una amplada de 5'50 m, per on passava la BV-5156. Avui dia, només es conserva un estrep a cada banda del riu; un pertany al municipi de Montmeló i l'altre al municipi de Montornès del Vallès. L'alçada de l'extrem de Montmeló és d'una mica més de 5 m.
En un inici, el pont havia de ser de formigó armat, però es reformà el projecte fent-lo més ample, per la qual cosa augmentà el preu de la construcció. Per aquest motiu es va decidir substituir el formigó armat per un material petri que, a més de ser més econòmic que el ferro, tenia més avantatges pel que fa a la durada i el manteniment.
L'objectiu de la construcció del camí veïnal de Vallromanes a Montmeló per Montornès era enllaçar directament el poble de Vallromanes amb Montmeló per on hi ha l'estació del tren de la línia Barcelona-França, i era un punt de pas obligatori per a l'exportació dels productes de la zona del Vallès. Per altra banda, també era necessari construir un pont entre Montornès del Vallès i Montmeló, ja que tot i que era possible creuar a peu el riu, era perillós si havia plogut molt. En aquest cas, els dos pobles quedaven pràcticament incomunicats.
Història
El pont es construeix dins el projecte del "Camino vecinal de Vallromanas a Montmeló por Montomés con un puente sobre el río Besós" que comença l'any 1917 i no s'acaba fins l'any 1923.
L'any 1920 els sòcols de les piles estan acabats i els estreps elevats a nivell del començament de les voltes, però s'aturen les obres. L'any 1921 es presenta un nou projecte, signat pel mateix enginyer, Juan Maria Sans, per a l'acabament del pont i de les obres del camí veïnal.
El 14 de desembre de 1943 un rierada se'l va endur a causa de l'acumulació de troncs en el pont que barrà el pas de l'aigua. La pressió que aquesta exercí sobre la construcció fou tan elevada que el pont va cedir en descalçar-se una de les pilastres.
No es comença el nou pont fins l'any 1957 uns metres més a llevant.
Bibliografia
GARCIA-PEY, Enric; SALVADOR CORROS, Montserrat (2005). Montmeló. Recull onomàstic. Ajuntament de Montmeló.
GORDI i SERRAT, Josep (2005). El paisatge fluvial a la conca del Besòs. Ahir, avui ... i demà? Laboratori d’Anàlisi i Gestió del Paisatge i Consorci per la defensa de la conca del Besòs.
GUASCH, Manel i UMBERT, Josep (1999). Montmeló i la riera. Dins el Butlleti del Centre d’estudis Montmeló, núm. 3, pp.16-25.
GUASCH, Manel i UMBERT, Josep (2008). Montmeló, 115 anys d’imatges. Centre d’estudis Montmeló.
IBARS PÉREZ, Gemma i CASTEJÓN VIDAL, Pol (2011). Catàleg del patrimoni arqueològic i arquitectònic de Montmeló. Text Refós. Ajuntament de Montmeló.


