Pont de les goles de Fumanya
Sant Martí d'Albars

Osona
    Sector sud-oest del terme municipal
    A 1250 metres per pista forestal a ponent de la carretera BV-4342, punt quilomètric 6'000

Obra civil
    XIX
    S'ha reconstruït el pont un parell de vegades, ja que la força de l'aigua de dos cops de riera se'l va endur.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPIC 24.361.075
    Ref. cad.: 003A09008
    Marta Homs i Jordi Compte

El pont de les goles de Fumanya està situat al nord-oest de la masia de Fumanya, en la pista forestal que comunica amb Lluçà.
    El pont travessa la riera Lluçanès en una zona de rocosa anomenada goles de Fumanya. És un pont de 22 metres de llarg aproximadament que té la base i els murs de càrrega de pedra de mitjanes dimensions i està format per dos arcs asimètrics amb volta de maó a plec de llibre. L'arcada central, sota la qual passa el rec natural de la riera, és la més gran i fa 2,90 metres d'alçada per 3,22 metres de profunditat. L'arcada més petita fa 2,30 metres d'alçada i fa de suport de desguàs en moments de grans rierades. L'amplada mitjana del pont és de 2,80 metres, i a l'extrem sud s'hi poden observar dos pilars de ferro, un a cada banda amb una gruixuda corda (avui en dia oberta), recordant el dret de pas que havia tingut el pont.

A la banda est del pont, sobre els planells rocosos que flanquegen la riera, s'hi pot observar un seguit de forats circulars excavats a la pedra, a mode de resclosa, que podrien haver constituït els forats pels suports d'una antiga passarel·la que travessava la riera.

L'actual pont es va construir a finals del segle XIX per travessar la riera Lluçanès. El camí natural que prové de Lluçà i es dirigeix a Santa Creu de Joglars antigament passava pel pont del molí nou, anomenat pont de Lluçà. Els veïns de Lluçà van demanar de passar per la zona de les goles de Fumanya per no haver de baixar tant avall i hi van accedir amb la condició que el pont estaria tancat amb clau: hi havia dret de pas. Per a travessar-lo amb carro s'havia d'anar a buscar la clau a la masia de Fumanya i un cop passat retornar-la. Avui en dia aquest dret de pas s'ha perdut, ja que per mantenir-lo havien de tancar el pont almenys un cop a l'any.

MESTRE, P., Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Sant Martí d'Albars. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. 1998.