Plàtans de la plaça Perpinyà Granollers

Vallès Oriental
Plaça de Perpinyà, 08400 - GRANOLLERS
A la zona d'eixampla de Granollers

Patrimoni natural
Espècimen botànic
XX
Un es troba molt deteriorat per la instal·lació elèctrica.
PEPHA nou Fitxa. Núm. S-16
Ajuntament de Granollers, Plaça de la Porxada, 6, 08400-GRANOLLERS
ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo

Conjunt de quatre plàtans (Platanus hispanica) situats al centre de la plaça a les cantonades d'un quadrat (CUSPINERA et alií, 2001). Un d'ells és molt més jove que els altres. El plàtan és un arbre caducifoli corpulent, que pot atènyer fins 40 ms d'alçada, que presenta una capçada ampla i una escorça de la qual es desprenen plaques irregulars de ritidoma. Les seves fulles són palmades, grosses i els fruits estan guarnits de pèls i reunits en boles sostingudes per un llarg peduncle. Les seves qualitats ombrívoles, que li ofereixen el dens fullatge de les seves branques, així com la seva rapidesa de creixement, han fet d'aquest arbre un dels més plantats en carreteres, parcs i jardins a Catalunya.

Proposta de protecció al nou PEPHA Fitxa. Núm. S-16. Aquest és un dels arbres viaris més extensament plantats al llarg de carreteres i passeigs pel fet de tolerar bé la contaminació atmosfèrica, ja que pot arribar a fixar a les fulles 200 kg de pols anualment. Realitza una important funció depurativa de l'aire.

Molt probablement aquests arbres van ser plantats al segle passat, amb posterioritat a l'any 1848 moment d'obertura de la carretera de Barcelona. El seu dens fullatge servia i serveix per donar ombra en un lloc tan transitat i ocupat els dies de mercat com aquesta plaça.

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers;