Plafó de Nostra Senyora del Roser
Copons

Anoia
    Carrer d'Àngel Guimerà, 16, 08289
    Al bell mig del nucli urbà, a la cantonada creada amb el carrer de Ramon Morera

Patrimoni moble
    Element urbà
    Popular
    XX
    Any
    1966
    Ornamental
    Ref. Cad.: 6607511CG7160N
    Adriana Geladó Prat

Plafó situat a la façana de tramuntana de l'escola de Copons, davant l'encreuament amb el carrer de Ramon Morera. Es tracta d'una placa rectangular de rajoles de ceràmica vidrada acolorida, dedicada a la verge del Roser. Està formada per dues rajoles quadrades centrals, que presenten un emmarcament decorat en blanc i blau. La rajola de l'esquerra presenta la següent llegenda: "NTRA. SRA. DEL ROSARIO ALCALDESA HONORARIA-PERPETUA". La de la dreta, en canvi, compta amb una imatge de la verge amb el nen en braços i un rosari a la mà, situats dalt d'un núvol. Aquest núvol presenta una cartel·la en la que s'hi pot llegir: "PTO. PCIAL. DE REPOBLACION FORESTAL Y FIESTA DEL ARBOL DE LA EXCMA. DIPUTACION DE BARCELONA. I FIESTA DEL ARBOL.". Als extrems superiors de la rajola hi ha l'escut de la Diputació de Barcelona i un altre escut amb la representació d'un arbre. Ambdues peces estan signades pel fabricant, Industrial Ceràmica Vallvé, S.A., de Barcelona. Sota d'aquestes rajoles, al bell mig de l'emmarcament, hi ha la data del 19 de març de 1966.

El plafó fa referència a la primera Festa de l'Arbre realitzada a Copons, el dia de Sant Josep de l'any 1966. Aquestes festes, de caràcter cívic, s'instauraren a Catalunya a finals del segle XIX (la primera es va fer l'any 1899 a Barcelona). Actualment, en molts dels municipis en que s'havia celebrat la festa, s'organitzen plantades d'arbres anuals amb la participació de les escoles i els veïns.

LLACUNA I ORTÍNEZ, Pau (1995). Rutes per l'Anoia: història i art. Igualada: Publicacions Anoia, p. 69. http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana/