Plaça Gran/Plaça de la Porxada Granollers

Residencial
Ajuntament de Granollers, Plaça de la Porxada, 6, 08400-GRANOLLERS
ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo

Espai urbà que representa el centre actual de l'antiga ciutat, fet que probablement ja ocorria des d'època medieval. Està envoltat d'edificis amb un gran valor patrimonial, com l'Ajuntament, i ocupat aproximadament el seu centre per la construcció més emblemàtica de la ciutat, l'antic mercat de gra cobert, més conegut com "La Porxada". La plaça és de superior dimensions que la medieval, ja que foren enderrocades dues illes de cases de la banda de migjorn (BAULIES, 1965). Molts dels edificis que l'envolten han estat transformats, però és ben cert que existeix en molts dels casos la possibilitat de que es conservin antigues estructures tant a les cimentacions com als murs no reformats. A més de la Porxada, i de la pedra de l'Encant, ambdues d'alt valor popular i simbòlic pels granollerins, en destaquem els següents edificis: 2-3 (Can Trascó/conjunt de dues cases), 4 (cal Pintaire), 6 (Ajuntament), 7 (can Potafang), 11, 12, 13, 14 (Casa Clapés), 15, 16 (can Poll, baster), 17 (can Perejaume), 20, 21, 22, 23, 25, 26 (cal Mistos), 28 (Can Cunillera, ca l'Eveli), 30 (can Compte).

Mentres que la Porxada és el símbol de la Vila, la carretera ho és de la ciutat (GARRELL, 1929).

Aquesta es la plaça per antonomàsia, anomenada el 1846 com a Plaça Major, i coneguda, al mateix segle, com també de la Constitució. Després, per acord del 8 de febrer del 1869 passa a dir-se "Plaça del Poble Soberà", acompanyada per la plantació de l'arbre de la Llibertat. A començament del segle XX segueix anomenant-se Plaça de la Constitució, fins que l'any 1931, es converteix en la Plaça de la República, i, el 1939, en la Plaza de José Antonio (BAULIES, 1986a). Avui és la Plaça de la Porxada (HOMS, 1995), encara que molta gent l'anomena Plaça Gran. A mitjan segle XVI (1550) hi ha notícies de l'enderrocament d'uns pedrissos i d'alguna casa vella per tal d'embellir la plaça i donar-li una forma quadrada (DANTÍ, 1986) . També es suposa que el tram que ara va del carrer de Sant Roc fins a tocar la font de la plaça es coneixia com la plaça del Blat.

BAULIES I CORTAL, Jordi (1965) Granollers. Barcelona, Biblioteca Selecta, volum. 372. BAULIES I CORTAL, Jordi (1986a) "Del Decret de Nova Planta al 1850", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 59-64 Granollers: Servei Municipal de Cultura. DANTÍ I RIU, Jaume (1986a) Factors socio-econòmics dels segles XVIè i XVIIè. P.47-57. Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, 1. Aproximació al medi natural i a la història de Granollers. Ajuntament de Granollers. DANTÍ I RIU, Jaume (1986) "Factors socio-econòmics dels segles XVI i XVII"", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 47-58 Granollers: Servei Municipal de Cultura. GARRELL, Amador (1929) "Editorial" La Gralla, Vol. 3, La Carretera i el mercat, Granollers HOMS I COROMINAS, Josep (1995) Granollers. Retalls d'Història Urbana. Granollers: Tarafa, Editora de Publicaciones, S.L. Revista del Vallès.; MUSEU DE GRANOLLERS. CIÈNCIES (2001) Arbres d'interès local de Granollers. Llista prèvia Barcelona: Comissió de Cooperació de Museus Locals de les comarques barcelonines, Diputació de Barcelona.