Plaça del General Prim (o Plaça Vella)
Navarcles

Bages
    Nucli antic

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVII-XX
    Jordi Piñero Subirana

És la plaça més antiga del poble, originada prop de l'Església, on hi havia l'antiga sagrera, probablement en l'era del mas Graner (actualment desaparegut però situat aproximadament al número 4 del carrer Otzet). La plaça té una forma irregular i presenta una aparença poc homogènia, amb cases de tipologa força diversa i de diferents èpoques: des d'una del segle XVIII, feta de pedra i tàpia, fins a d'altres del segle XIX o modificades al segle XX. Les que han conservat, en major o menor grau, la tipologia tradicional són les número 1, 2, 3, 4, 5 i 8. Alguns baixos acullen establiments comercials, amb un tiipus de retolació d'estètica poc integrada a l'entorn. En un extrem, a l'inici del carrer doctor Robert, hi ha un racó amb bancs, un arbre i una font. On ara hi ha el carrer s'aixecava l'antiga casa consistorial, que al començament de segle XX es va enderrocar per eixamplar el pas. La plaça és asfaltada i amb voreres. Les faroles són del model estàndar al nucli antic. Es conserven restes del cablejat aeri força visibles. Actualment és permès d'aparcar-hi, cosa que desmereix la imatge de la plaça.

Llinda de la casa núm. 2: relleu d'una estrella inscrita dins un cercle i la data "1793" (aquesta lllinda sembla que prové de Sant Benet i la va portar el "Met", que era propietari de la casa). Llinda de la casa núm. 3: 1858.
    La casa núm. 8 correspon a cal Generes: un casal important pertanyent a una família de pageos acomodats, però des del punt de vista arquitectònic la casa ha perdut en bona mesura la seva fesomia tradicional.

És la plaça més antiga del poble. És possible que al segle XIV ja existís, però enlloc no se'n parla. Fortià Solà diu que al segle XVI ja estava acabada i que hi residien els propietaris Graner i Mitjà. L'espai de la plaça podria ser l'era del mas Graner. El mas Torroella i Escaiola hi donaven per darrera. En el capbreu de Sant Benet de 1687 es parla de la plaça, i en aquesta època ja hi havia la botiga, arrendada pel Comú. En aquesta data també s'hi trobava la rectoria de la parròquia. El 1743 el Comú de Navarcles compra una casa, avui ensorrada, que va ser la casa de la vila fins al segle XX. Des del començament del segle XIX la plaça s'anomena Major. El 1922 va canviar el nom pel de General Prim, que encara es manté en l'actualitat. El 1906 el consistori va instal·lar-hi una font pública. A finals del segle XIX la rectoria es va traslladar a la ubicació actual, i el 1911 l'Ajuntament es mudava al nou edifici de la Plaça de la vila. En aquest moment la gent comença a anomenar-la plaça Vella per distingir-la d'aquesta altra. Des d'aquest moment la plaça ha perdut protagonisme en benefici d'altres indrets.

FERRER, Llorenç (1988-1990). "Plaça del General Prim". Col·leccionable d'història a A més a més: revista de Navarcles.
    FERRER, Llorenç; FERNÁNDEZ (1998), Joan A. Navarcles. Història en imatges. 1900-1979. Angle Editorial, Manresa. P. 25.
    SOLÀ, Fortià (1910). Navarcles. Notes històriques. Manresa. P. 73-75.