Pel dinar de festa Major Oristà

Osona
Sector nord del terme municipal
A 1100 metres per pista forestal de la carretera BV-4404, punt quilomètric 4'200

Patrimoni immaterial
Tradició oral
Només alguns dels veïns més grans del municipi recorden la rondalla.
Obert
Simbòlic
Jordi Compte i Marta Homs

A la masia Altarriba (terme d'Oristà) cada any, pel dia de la festa major, se'ls moria un bou. Any rere any els passava la mateixa desgràcia.
Com era costum, el dia de la festa major la gent s'endiumenjava i, juntament amb les convidats, anaven a missa major. Quan arribaven a casa, el primer que feien era donar el menjar a la mula i els bous. Feien una passada per veure si tot el bestiar estava bé; després es posaven a dinar amb tota la tranquil·litat del món, ja que no hi havia animals ni tampoc persones que patissin cap mal. Així podien gaudir de la festa a taula en companyia de familiars que només veien un cop a l'any.
Un dia, quan estaven dinant, sentiren un gall que cantava molt fort però d'una forma diferent. En sentir aquella mena de crit s'aixecaren de la taula i corregueren cap a baix, on trobaren el gall damunt del bou i el bou mort. Aquest fet era atribuït a una bruixa que, segons deien, tenia contactes amb el mateix diable per nafrar i matar el bestiar.

Aquesta versió, de títol complet "Pel dinar de festa major, un gall i el bou mort", va ser recollida i transcrita per Jordi Torres i Sociats en el llibre "Bruixes a la Catalunya interior".

TORRES, Jordi (2002). Bruixes a la Catalunya interior. Farell.