Nucli antic de Sant Quirze Safaja Sant Quirze Safaja

Residencial
Diversos propietaris
Núria Cabañas

El nucli de Sant Quirze Safaja es troba situat a 620 m d'altitud, al capdamunt d'un allargassat esperó rocós anomenat La Mola. El nucli està format per un petit grup de cases situades al llarg d'un únic carrer allargat, el carrer Major, coronat al nord-est amb l'església parroquial de Sant Quirze i Santa Julita, documentada des de mitjans del segle XI i que conserva l'absis romànic semicircular, i el cementiri on hi ha enterrat el poeta i metge lleidatà Màrius Torres. D'altra banda, l'antiga parròquia també l'han format un conjunt de masies i cases disperses pel terme com poden ser Cal Badó, Cabanyals, Cal Carabrut, la Rovireta... entre d'altres

Actualment, a banda de l'antic nucli de població s'ha creat diferents nuclis d'ocupació, alguns de segones residències, en terres dels antics masos Solà de Boix, Torras, Badó i les Clotes.

El nucli de Sant Quirze Safaja va sorgir entorn l'església parroquial de Sant Quirze, documentada l'any 1043 i citada amb el nom de Sancto Quirico de ipsa Faga. L'any 1100 novament es esmentada en el testament de Bernat Dalmau on diu "això és l'església de Sant Miquel de Poses amb tots els alous que li pertanyen, tal com el meu pare li va deixar en el seu testament i a Sant Quirze Safaja, amb dos altres masos que es troben dins el terme de Castellcir" i, a partir del segle XII els documents parlen ja de la parrochia Sancti Quirici de Faia. Jurisdiccionalment fins al segle XIX el nucli de Sant Quirze va formar part del castell de Centelles i per tant, al comtat d'Osona. A partir de l'any 1716 va quedar dins la demarcació de Vic fins l'any 1834 quan es van crear els partits judicials. Amb la nova divisió comarcal de l'any 1936 el municipi fou adscrit a la comarca del Vallès Oriental fins l'any 2015 que es crear la comarca del Moianès del qual hi forma part.

PLADEVALL, A. (2018): Sant Quirze Safaja. Un poble de frontera. Editat per Ajuntament de Sant Quirze Safaja.