Nits musicals de Sant Llorenç

Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    Popular
    Es manté viu gràcies a l'Associació de les Nits Musicals de Sant Llorenç i al consistori de Guardiola.
    Obert
    Científic
    Ajuntament de Guardiola Plaça de l'Ajuntament, 3. 08694 (Guardiola de Berguedà)
    Pere Cascante i Torrella

Sèrie de concerts que es celebren el darrer dissabte del mes de juliol i els dos primers de l'agost coincidint amb la Festa de Major. Es tracta de concerts de música clàssica, antiga, música medieval, barroca o moderna que fa més de 53 anys que es celebren al monestir de Sant Llorenç. El comitè organitzador està format per diversos membres de Guardiola, entre ells l'Ajuntament de Guardiola. L'objectiu de les nits és el de potenciar el monestir de Sant Llorenç com a espai cultural de concerts de música aprofitant la seva bona acústica aconseguida tant abans com després de la restauració de 1982 i 2008. Aquest festival es considera el segon festival de música més antic de Catalunya després del "festival de la porta ferrada de Sant Feliu de Guíxols". Han actuat grups i orquestres de gran nom com és el cas de la "Polifònica de Puig-reig" entre altres. Recentment i des de fa una pila d'anys Guardiola de Berguedà participa al FEMAP (festival de Musica antiga del Pirineu). Un dels concerts que es celebra per aquest festival coincideix amb les "nits musicals" i és organitzat pel mateix FEMAP amb col·laboració municipal.

Es tracta d'un festival que va néixer per iniciativa popular i que any rere any s'ha anat consolidant esdevenint un referent pel Berguedà i Catalunya.

Fa tot just uns 53 anys i veient la potencialitat cultural que tenia el monestir de Sant Llorenç després d'iniciar les obres de restauració d'aquest important monument, alguns guardiolencs inquiets per promoure la cultura, es van proposar de fer alguns concerts de música aprofitant la bellesa i acústica del lloc. La idea va venir inspirada pels "festivals des músiques aux chateaux françaises" com era el de Foix o Carcassonne. Veient que aquesta idea que els francesos feien en els seus monuments van creure que podria funcionar en un lloc tant emblemàtic i alhora tant desconegut com era el monestir de Sant Llorenç. Amb l'ajuda i col·laboració de Mn. Enric Bartrina i d'una colla de veïns de Guardiola van decidir d'iniciar el festival de les nits musicals. Els actes van coincidir amb el "mil·lenari del monestir " on a banda de celebrar els concerts es va editar el llibre de "Sant Llorenç prop Bagà" de Bolòs i Pagès. Des d'aleshores i fins l'actualitat el festival s'ha anat celebrant any rere any de forma ininterrompuda convertint-se en un festival de referència.

www.guardioladebergueda.cat