Museu de Ciències Naturals "La Tela" Granollers

Vallès Oriental
Carrer de Francesc Macià, 51 - 08400-GRANOLLERS
A la zona d'eixampla de Granollers

Patrimoni moble
Col·lecció
Modernisme
PEPHA nou, fitxa P-10
Científic
Ajuntament de Granollers, Plaça de la Porxada, 6, 08400-GRANOLLERS
ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo

L'extensió de Ciències Naturals del Museu de Granollers es troba ubicada a l'edifici anomenat "La Tela". El Museu , que té el seu origen en les col·leccions aplegades per l'antic Museu de Granollers i del Vallès Oriental ubicat a la Casa Molina, abasta els següents continguts temàtics: Zoologia, Geologia i Paleontologia, Botànica i Meteorologia. De les seves col·leccions es poden destacar els fòssils, roques i minerals procedents de la comarca i a més alguns representatius de la resta de Catalunya. Resulta també d'interès dins el material botànic, l'herbari de líquens, o la col·lecció de zoologia, la més extensa del museu. La seva exposició permanent, que porta per títol "L'home i el medi natural", s'emmarca geogràficament al Vallès Oriental i els seus parcs naturals. Continua amb la geologia de la comarca, on es pot veure una mostra d'algunes de les peces de la col·lecció de geologia i paleontologia. Les plantes i els animals i les seves relacions porten al visitant a la fi a l'home i la seva manera peculiar d'explotar la natura. Compta a més amb l'estació meteorològica de la xarxa del Centre Meteorològic de Catalunya, que funciona ininterrompudament des de l'any 1950. A més, ofereix un servei de visites i tallers per a escolars i posseeix una biblioteca i centre de documentació del Parc Natural del Montseny (secció ciències naturals).

Edifici protegit al PEPHA del 1985 i proposta de protecció al nou PEPHA Fitxa. Núm. P-10.

Ocupa una casa modernista de l'any 1912. Es va crear a final de la dècada de 1980, inspirat per Antoni Jonch i dut a terme per la voluntat de l'alcalde Rafel Ballús. L'any 1982, un grup de joves naturalistes va promoure la creació de l'àrea de Ciències Naturals, i hom va proposar el Sr. Antoni Jonch com a cap. Més tard, i en deixar la direcció, després de molts d'anys, del Zoo de Barcelona, esdevindria director del museu. Justament en aquest moment es perfila la possibilitat d'instal·lar la secció de Ciències a l'antic casal de "La Tela", a on, per cert existia un jardí que feia aquest emplaçament idoni per allotjar algunes mostres vives de la zoologia i la botànica de la comarca. L'any 1984 l'Ajuntament encarregà un projecte de rehabilitació de l'edifici (BOSCH, BOTEY, CUSPINERA, 1984), darrera l'elaboració del projecte museològic, i l'execució del museogràfic, la nova seu es va inaugurar el maig de 1987 (MUSEU DE GRANOLLERS, s.d.).

BOSCH, A; BOTEY, J.M.; CUSPINERA, L. (1984) Memòria descriptiva del projecte de reutilització de l'edifici "La Tela" per a l'Ajuntament de Granollers, Barcelona, document mecanografiat. CATÀLEG D'ARBRES (1999) Catàleg d'arbres de Granollers (document mecanografiat). Granollers. Museu de Ciències Naturals "La Tela". MUSEU DE GRANOLLERS. CIÈNCIES (s.d.) Museu de Granollers. Ciències Naturals. Barcelona: Comissió de Cooperació de Museus Locals de les comarques barcelonines, Diputació de Barcelona.