Monument commemoratiu del 50è aniversari de la mort de Francesc Pujols

Simbòlic
    Ajuntament de Martorell. Plaça de la Vila, 46. 08760 Martorell
    Dídac Pàmies Gual

El monument a Francesc Pujols es troba situat al mig de la rotonda a la cruïlla entre l'avinguda de Pau Claris i el Carrer de Montserrat. L'escultura està feta en xapa de cortén i representa una escala, damunt dels graons de la qual hi ha representat un arbre. Aquesta està fixada damunt d'un polígon de formigó que li fa de peanya. A la base de l'escala, hi ha una placa metàl·lica fixada al polígon, on s'hi pot llegir: "EL PENSAMENT CATALÀ REBROTA SEMPRE I SOBREVIU ALS SEUS IL·LUSOS ENTERRADORS. FRANCESC PUJOLS. EN COMMEMORACIÓ DEL 50È ANIVERSARI DE LA MORT DE F. PUJOLS. 2013". Aquesta escultura representa l'escala de la vida, element d'un fort valor simbòlic en la filosofia de Francesc Pujols. L'escala de la vida simbolitza l'evolució de la matèria cap a l'esperit, una ascensió a partir dels esglaons. El primer és el dels vegetals; el segon, els protozous; el tercer, els animals; el quart, els humans i el cinquè, els àngels. I la vida representa aquest ascens, de baix a dalt. Pujols volia unir la ciència amb la filosofia i ensenyar-nos una nova manera de mirar el món i la vida.

L'escultura va ser inaugurada per l'alcalde del municipi el 3 de març de 2013 juntament amb la presidenta de la Fundació Pujols, Assumpta Clopas. En l'acte es va llegir un text relacionat amb l'escala de la vida de Francesc Pujols.