Monument a les víctimes de la mineria al Berguedà
Cercs

Berguedà
    A Sant Corneli, a la plaça de Sant Romà, davant l'edifici del Museu de les Mines de Cercs

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Jaume Coromines i Camp i César Gutiérrez
    Simbòlic
    Ajuntament de Cercs. Ctra. de Ribes, 20. 08698 Cercs
    Sara Simon Vilardaga

Escultura commemorativa dedicada, tal i com indica la placa que hi ha col·locada "En homenatge a totes les víctimes mortals de la mineria del carbó al Berguedà". Es tracta d'una escultura a manera de monòlit de formigó amb dues cares en les que hi ha col·locades plaques d'alumini, que en les de la part superior hi ha gravats els noms i cognoms dels 206 minaires morts a la mineria del carbó al Berguedà des de l'any 1903 fins el 1996.
    El monument és format per una part central, fet en formigó encofrat que compta amb un basament rectangular amb plaques a cada costat, i la part superior, un frontal rectangular de menys amplada que el basament, i coronat per un relleu amb el perfil del massís del Pedraforca, també amb plaques a costat i costat. A la part superior, de cada cara, hi ha també una petita imatge de Santa Bàrbara, patrona dels miners. Al basament a més d'indicar a qui va dedicat el monument, s'hi indiquen les parts participants en l'execució del monument, l'Associació d'afectats per la supressió de la "quota-cupo" de carbó, l'Ajuntament de Cercs, a més de la data 4/12/2015 i les dades dels promotors i dissenyadors: César Gutiérrez i Jaume Coromines i Camp. A la cara oposada, una altra placa en que hi ha un fragment escrit per José Luís Bermúdez Méndez, l'enginyer que va dirigir les mines de Carbons Pedraforca.
    El monòlit està emmarcat per dos arcs metàl·lics que reprodueixen les fortificacions metàl·liques de secció semicircular de les galeries de les mines, protegit també per unes cadenes. Tot el conjunt es troba damunt un graonat de formigó.

L'Associació d'afectats per la supressió de la "quota-cupo" de carbó, és un col·lectiu que en el seu moment es va constituir per reclamar poder continuar percebent el dret d'ensacada del carbó per part dels minaires.
    El monument és iniciativa de dos exminaires, que entre altres persones van ser rebre els premis Santa Bàrbara del 2015. Els autors del disseny van haver de realitzar una tasca important de recerca en arxius per tal de recopilar el nom de les víctimes mortals des del 1903 fins a l'actualitat, assolint un total de 206 noms que són recollits en noms i cognoms al monument, per ordre cronològic i indicant el lloc on van perdre la vida.

El monument es va inaugurar el dissabte 8 de desembre de 2015, en el marc dels actes de la Festa de Santa Bàrbara a Sant Corneli; el monument és en homenatge a les víctimes de la mineria del carbó del Berguedà des del 1903. La inauguració i tots els actes de la Festa de Santa Bàrbara, van ser molt emotius i van aplegar molts familiar i amics de les víctimes. El monument es va realitzar coincidint i en motiu també dels quaranta anys del greu i tràgic accident que es va produir a la mina de la Consolació el 3 de novembre de l'any 1975.