Molí de can Còdol 2
Vacarisses

Vallès Occidental
    Prop de can Còdol, al sector nord del terme
    Des de can Còdol camí en direcció S-W i N-W uns 600 m. Després baixar fins a la riera

Edifici
    Modern
    XVIII
    Any
    Zona totalment envaïda per la vegetació
    Normativa del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac
    Difícil
    Sense ús
    08291A016000020000EY
    Jordi Piñero Subirana

Molí fariner, situat al costat de la riera de can Còdol o de Sanana, uns 300 metres aigües avall del primer molí de can Còdol, i just al punt de confluència amb un altre torrent. L'estat actual d'aquest indret, totalment envaït per la vegetació, dificulta la inspecció d'aquest element. Tan sols s'hi pot observar un mur de gran alçada, reforçat amb contraforts, que devia correspondre a la bassa del molí. La cosntrucció, bastant espectacular, sembla que es conserva força integrament. Uns 30 metres aigües amunt de la riera, hi ha un mur de contenció, també de grans dimensions. Tot i que la seva funcionalitat no és gens clara, podria tractar-se d'algun tipus de construcció amb funcions de resclosa.

Element situat dins del territori del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.
    Per anar-hi cal seguir el camí que surt de can Còdol en direcció S-W i després N-W uns 600 m. Després cal baixar uns 60 m, fins a la riera.

La masia de can Còdol està documentada des del segle XVI. En la capbrevació de 1727 el seu propietari, Josep Còdol, declarava que tenia un molí fariner "de molt temps constituït", que estava situat a la part de ponent de dit mas i "distant de aquell algun tir de bala, poch més o manco". Es tracta del molí que hi ha aigües amunt de la riera. Uns anys més tard es construí aquest segon molí, aigües avall, ja que Isidre Còdol, successor de Josep, va aconseguir l'any 1766 un establiment del marquès de Castellbell amb la facultat de construir un altre molí fariner aprofitant "el agua del otro molino y de la fuente de dicho Còdol" (VALLS i PUEYO: 1994). El cens que havia de pagar l'amo del nou molí era una "gallina grossa".

FARRÉS, Josep M. (1996). Fonts de Vacarisses. Ajuntament de Vacarisses, p. 169
    FLOTATS, Antoni (1979). Vacarisses, assaig històric d'un poble, p. 79-80
    FLOTATS, Antoni (1994). Miscel·lània vacarissenca. Ajuntament de Vacarisses, p. 40-41
    VALLS i PUEYO, Joan (1994). "Còdol, un topònim vacarissenc (I)", Balcó de Montserrat, núm. 308 (abril)