Mina de la Font dels Canons

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Dolent
    La vegetació ha envaït per complet l'indret on s'ubica la font. D'altra banda, el fet que estigui canalitzada ha provocat que l'aigua no ragi pel broc original.
    Difícil
    Productiu
    Ref. cad.: 005A09006
    Oriol Vilanova

Mina d'aigua canalitzada a través d'una mànega de plàstic negre que surt al nucli de Torre-ramona. Els voltants d'aquesta mina estan completament envaïts per una frondosa vegetació que en dificulta l'accés; tan sols és visible, de manera parcial, les restes del que fou la primitiva font dels Canons. Es tracta d'una font d'obra formada per un cos superior de forma semicircular fet de ciment, que es recolza sobre una gran base quadrada de pedra calcària natural. Al centre del cos superior s'observa el forat on hi havia el broc per on rajava l'aigua, ara desaparegut, i a sobre d'aquest forat, una inscripció gravada, molt borrosa, on es pot llegir "1932. Font dels Canons". Aquest cos superior està emmarcat toscament, de forma que la superfície on hi ha el forat del broc i la inscripció està lleugerament enfonsada.

L'aigua d'aquesta font va a parar a uns dipòsits des dels quals l'aigua arriba canalitzada al nucli de Torre-ramona.
    Segons Huerta Martín (1985), és possible que el topònim "els canons" estigui relacionat amb la presència, al costat de la font, d'un pas estret i abrupte anomenat canó.

Els veïns de Torre-ramona sempre havien anat a cercar aigua a aquesta font, al davant de la qual hi havia també l'edifici d'unes caves (HUERTA MARTÍN, 1985). La construcció de l'antiga font dels Canons, que canalitzà l'aigua es va fer l'any 1932. Prop de la font hi havia el pou que abastava la comunitat ; es tractava d'una construcció molt antiga, coberta amb una immensa llosa de pedra i que, segons testimoni oral recollit per Carme Huerta Martín (HUERTA MARTÍN, 1985), es deia que era "del temps dels moros".
    L'any 1981 es construí, al nucli de Torre-ramona, la seu de la Confraria del Cava. El pou fou enderrocat i la primitiva font dels Canons deixà de rajar aigua, ja que fou canalitzada cap al nucli urbà per a fer-la rajar per la nova font dels Canons (fitxa 49), així com també es feu, al costat d'aquesta, un nou pou; tots dos elements estan actualment adossats als murs de l'edifici de la Confraria.

CÓRDOBA I MARTÍNEZ, Manel (1997): "Les fonts del Penedès i els seus voltants" (2a part). Edita: Edimestres, S.L.
    HUERTA MARTÍN, Carme (1985): "Les fonts de Subirats". Ed. Ajuntament de Subirats, pp. 20-22.