Mercat (antic Ateneu Popular Rosa d'Or)
Caldes d'Estrac

Maresme
    Carrer de la la Riera, 17 (08393 Caldes d'Estrac)
    Pujant per La Riera, a mà esquerra.

Edifici
    Modernisme
    XX
    Any
    1905
    J. Sallès i Codina
    Estructura, coberta, façana i conjunt en bon estat de conservació.
    BCIL (11.07.1984); nº22 del Pla Gral. Municipal
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Ajuntament de Caldes d'Estrac. Plaça de la Vila, s/n (08393 Caldes d'Estrac)
    Octavi Mallorquí Vicens

Edifici modernista de cantonada de planta baixa i dues plantes. La superfície total del sòl és de 422 metres quadrats. La planta baixa és destinada a usos comercials i és la que ens interessa sobretot perquè és la que acull el mercat municipal. La façana presenta una gran porta principal, centrada, i quatre de laterals, dos a dos, però en realitat una d'elles és destinada a l'accés al pis superior de l'edifici. La façana presenta, a més de les portes, una sèrie de falses columnes amb contraforts. La primera planta llueix un balcó corregut amb barana de ferro forjat, i al capdamunt de la construcció trobem el terrat amb uns arcs apuntats i elements modernistes. La façana té dos colors: salmó a la part baixa (mercat) i blanc a la part de dalt (habitatge).
    A l'entrada del mercat hi destaca un mapa de la distribució de les parades i un rètol amb lletres d'inspiració modernista.
    A l'interior, el terra està enrajolat, les bigues i les columnes són de ferro d'estil historicista, de color vermellós i calades, i el sostre presenta una decoració acanalada com de molinet de vent. En un dia de mercat crida molt l'atenció la quantitat de parades que hi ha, de diferents productes (verdura, peix), que quan s'omplen de compradors no permeten una fàcil mobilitat. A més, a la zona central, també hi ha parades. El local està ben il·luminat.

Sòl urbà. Ordenació contínua tradicional. Inventariada amb el núm. 22 per l'article 55 de la Normativa del Pla General. Construït el 1906 segons projecte de l'arquitecte J. Sellés. La planta baixa va ser remodelada per a la posada en funcionament del Mercat Municipal.

Genís Carbó comprà el terreny i hi va fer construir un edifici per a realitzar-hi ball i teatre. El cedí a l'agrupació Rosa d'Or, de caire catalanista i anticaciquista, que fins llavors s'havia reunit a un local de la Baixada de l'Estació. El primer president va ser Manuel Xampeny. A l'edifici també hi feien activitats els "Amigos de la Juventud", de tipus cultural. Anys després la "Rosa d'Or" s'establí al carrer Santema, 6 i l'edifici es convertí en mercat municipal l'any 1918. Posteriorment la planta superior es destinà a vivendes particulars.

AA.DD. (1995). Fotografies Antigues de Caldes 1870-1962. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac.
    BATLLE, A. (1985). Caldes d'Estrac o Caldetas: un vell plet. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.
    CARNÉ I CABRÉ, J.(1995). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic. Document Refós. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.