Locomotora núm. 35
Martorell

    Baix Llobregat
    Rotonda entre l'Avinguda Comte de Llobregat i la Plaça Joan Serrats

    Coordenades:

    41.48353
    1.91822
    409688
    4593001
    Número de fitxa
    08114 - 97
    Patrimoni moble
    Tipologia
    Element urbà
    Contemporani
    Segle
    XX
    Any
    1902
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Ornamental
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Martorell. Plaça de la Vila, 46. 08760 Martorell
    Autoria de la fitxa
    Dídac Pàmies Gual

    La locomotora està situada al centre de la rotonda ubicada a l'Avinguda Comte de Llobregat, davant l'actual estació Martorell-Enllaç, dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Es tracta de la locomotora anomenada núm. 35, també anomenada "Berga", fabricada per l'empresa La Maquinista Terrestre y Marítima l'any 1902 per donar servei al Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga. És una locomotora a vapor amb una longitud de 6,8m, una amplada de 2,5m i una alçada de 3,7, amb un ample de via de 1m. Un tret característic és la ubicació de tres dipòsits d'aire damunt la marquesina. La locomotora es va instal·lar en aquest espai l'any 2005 arran de les obres de construcció del Tren d'Alta Velocitat.

    La locomotora núm. 35 correspon a una sèrie de 18 màquines construïdes entre els anys 1888 i l'any 1911, fabricades les quatre primeres per l'empresa alemanya Krauss; les dues següents per l'empresa Talleres Nuevo Vulcano i per La Maquinista Terrestre y Marítima, les dotze restants. Totes aquestes locomotores es varen destinar al Tranvía o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, on transportaren passatgers entre Manresa i Guardiola i mercaderia lleugera, atès que es tracta d'una locomotora amb poca potència. Per aquest mateix motiu, progressivament van ser destinades a realitzar maniobres a les principals estacions com Martorell-Enllaç, Martorell-Central o Barcelona-Port. Amb l'arribada de les locomotores diesel de maniobres, la gran majoria varen ser retirades.

    TRIBÓ, G. (2004): El Primer tren de la comarca i l'impuls a la comercialització agrícola, dins Estudis d'Història Agrària, pp. 931-937. Barcelona, núm. 17.
    URKIOLA, C. (2004): El Carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell. Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Sant Feliu de Llobregat.
    almadeherrero.blogspot.com