Habitatges de la colònia Galobart
Navarcles

Bages
    A la colònia Galobart.
    Fora del recinte de l'antiga colònia. Al costat del camí d'accés i prop de l'antic molí.

Edifici
    XX
    Dolent
    Construcció en estat de degradació molt avançat.
    Previst el seu esfondrament
    Sense ús
    Guitart i Salvador, S.A.
    Jordi Piñero Subirana

Conjunt d'habitatges de l'antiga colònia Galobart que es van construir una mica després dels primers que vain aixecar-se a l'interior del recinte murat de la colònia. Formen un bloc allargat situat al peu del camí d'accés. Tenen planta baixa més dos pisos per la part davantera, mentre que per la part posterior, de profunditat irregular, l'edifici té un pis més, ja que el terreny fa baixada en aquest sector. A la façana davantera els pisos presenten diverses fileres de finestres i balcons, mentre que a la part posterior tenen galeries obertes.

Degut a l'estat de degradació avançat del conjunt s'ha decidit enderrocar-lo, segons ja està previst en la normativa urbanística, per tal d'eixamplar el camí.

La fàbrica de la colònia Galobart va comançar a funcionar el 1866. Ignàsia Burés quedà vídua i heretà la fàbrica del seu marit. Es casà molt aviat amb Antoni Salvador Safont i la parella va fer funcionar la colònia sota el nom de Burés i Salvador. A finals del segle XIX s'hi afegiren més construccions (50 pisos per a treballadors, escola, botiga, etc) i es convertí en colònia. Poc després es construïren nous habitatges fora del recinte de la colònia, a prop d'on hi havia hagut el molí de Navarcles. El 1904 heretava la fàbrica la filla del matrimoni casada amb Joan Guitart i Santasusanna, advocat de Manresa. La societat es digué des d'aleshores Guitart i Salvador, i el 1940 es convertí en societat anònima amb el mateix nom. L'any 1936 hi treballaven 186 persones (83 homes i 103 dones). A causa d'un incendi a la nau més antiga el conjunt va reedificar-se probablement els anys 50 i es bastí la gran nau actual. El 1963 Filatures Riera S.A., fortament participada per Textil Torres Valentí, va adquirir la majoria de les accions de Guitart i Salvador, encara que en va mantenir el nom. El president era Eduard Valentí. Des d'aleshores l'empresa ha estat dirigida per Torras Valentí de Manresa. L'any 1969 s'hi afegí una nova nau industrial i, després de l'incendi de l'empresa Torres Valentí a Manresa, es construí una nova fàbrica que ampliava les anteriors situada fora del recinte, a prop del molí. Originàriament, la colònia Galobart pertanyia al terme municipal de Calders fins que el 1927 s'annexionà a Navarcles per proximitat geogràfica. Actualment les naus de l'antiga colònia serveixen de magatzem de l'empresa tèxtil.

CAMPRUBÍ, Josep (1985). "La dinàmica d'un poble. La colònia Galobard". Regió 7 (3-XI-1985).
    FERRER, Llorenç (1988). "Navarcles". Història del Bages, vol. 2. Ed. Parcir. Manresa. P. 144.
    FERRER, Llorenç (1988-1990). "Fàbriques de Navarcles (VII)". Col·leccionable d'història a A més a més: revista de Navarcles.
    FERRER, Llorenç (1994). Les fàbriques de riu de Navarcles. Centre d'Estudis del Bages, "Quaderns", núm. 7. Manresa. P. 37-42.
    FERRER, Llorenç; FERNÁNDEZ (1998), Joan A. Navarcles. Història en imatges. 1900-1979. Angle Editorial, Manresa. P.41, 49.
    SELLARÈS, Joan (2004). La colònia Galobart. Recull històric. (Treball particular).