Goigs a la Creu d'entrada de poble o "Stationalis"
Teià

Maresme
    Baixada de les Moreres, 7
    Plaça Sant Jaume, 10

2.3196067417431
    Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    Popular
    XX
    Any
    Mossèn Santiago Casanova
    Restringit
    Religiós
    Àlvar Sáez Puig

Ricard Vives i Sabaté estampà aquesta edició al seu obrador de la Rambla José Antonio número 18, a la ciutat de Vilanova i la Geltrú. 1972.

A un costat de la Creu hi figura el Sant Crist, a l'altre la Verge Maria amb l'Infant Jesús als braços; als peus del Crist i de Maria quatre figures que poden ser àngels o verges. No s'ha sabut interpretar.

Al capitell estan representats: Sant Martí en l'escena de la capa, Santa Magdalena, Sant Pere, Sant Joan Baptista, Sant Jaume i Sant Francesc d'Assís.

La lletra del goig no inclou partitura.

Pertanyen a l'Església. Bisbat de Barcelona

La "Creu de terme" de Can Llauradó, més que de terme és una "Creu d'entrada de poble" o "Stationalis".

Aquesta creu podria estar relacionada amb la pesta que l'any 1589 començà a Can Llauradó, amb un fet estrany del qual parla en el llibre d'Òbits, el rector Joan Sala.

Aquesta Creu gòtica no sabem quan fou edificada, però segurament pertany al segle XVI. Godiol l'esmenta entre les creus que tenen el cardot com a motiu ornamental, moltes d'elles datades entre el 1558 i el 1589. La nostra Creu té de particular una tauleta-altar destinada a la benedicció del terme, cosa que fins temps molt recent es feia des d'allí el 3 de maig, festa de la troballa o invenció de la Santa Creu. Tauleta que no hem vist en altres creus, almenys en disposició de la nostra.

Enderrocada el 1936, fou restaurada i aixecada novament tot seguit de recobrada la llibertat religiosa essent batlle en Francesc Mestre i Gavaldà (Fusteret) i rector Mn. Josep Blanch i Blanch.

En la nova col·locació fou lleument girada. Ara Jesús mira cap a la marina, abans cap a muntanya. Sant Martí mirava cap a la carretera, ara, des de la carretera no es veu.

Goigs a la creu d'entrada de poble o "stationalis" que s'aixeca a l'entrada de Teià. Text de mossèn Santiago Casanova i Giner, prevere. 1972.