Fossa comuna de la guerra civil a la Fembra Morta
Castellolí

Anoia
    Fembra Morta
    Al cim de la Fembra Morta, a la partió entre els termes del Bruc, Castellolí i Piera.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Any
    Simbòlic
    08062A007090210000FO
    Virgínia Cepero González

Es tracta d'una fossa comuna on hi ha enterrats entre quatre i vuit soldats republicans morts l'any 1939, durant la Guerra Civil (1936-1939). La fossa es troba al voltant d'una pedra que marca el límit territorial entre els termes municipals del Bruc, Piera i Castellolí.
    Es té coneixement de la seva localització pel testimoni de Pere Guixà, al que el seu avi li havia explicat que a finals de gener de l'any 1939, dies després de l'entrada dels franquistes a Castellolí, uns veïns del poble havien trobat en aquest indret un grup de soldats republicans amb un tret al clatell i els havien enterrat al mateix lloc.

La fossa encara no ha estat excavada.

El 22 de gener de 1939 es va lliurar a la Fembra Morta una dura batalla entre soldats franquistes i republicans: l'exèrcit republicà hi havia enviat un destacament d'uns setanta soldats per a intentar frenar l'avenç de les tropes franquistes cap a Barcelona.

FOSSES I REPRESSIÓ: GENERALITAT DE CATALUNYA: http://fossesirepressio.cat.
    SOLÉ i BARJAU, Q. (2009) "Les Fosses comunes de la Guerra Civil a l'Anoia".
    Revista d'Igualada nº 31. Igualada: Associació Revista d'Igualada, p. 30-37.