Fita de terme de la Rovira
Olost

Osona
    Sector sud-est del terme municipal
    A 2150 metres de la carretera BV-4405, punt quilomètric 0'050.

Element arquitectònic
    Modern
    XVIII-XIX
    Sense ús
    Ajuntament d'Olost. Plaça Major, 1. 08516. Olost.
    Jordi Compte i Marta Homs

La fita de terme de la Rovira es troba situada a uns 200 metres al sud de la masia de la Rovira, ubicada al marge d'un petit camp. Es tracta d'una antiga fita que delimitava els termes municipals d'Olost i Oristà i que actualment ha quedat totalment integrada al terme municipal d'Olost. La fita està formada per un monòlit de pedra de forma força regular, d'aproximadament un metre d'alçada. Pel costat oest hi ha la inscripció horitzontal: O A, amb un triangle petit enmig. Pel costat est hi ha la inscripció vertical: O J i una petita c a sota.

El 7 de juny de 1982 la majoria de veïns del Raval d'Olost sol·licitaren a l'ajuntament d'Oristà la segregació de barri per tal d'unir-lo al municipi d'Olost. El 21 de novembre de 1991 la Comissió de Delimitació Territorial de la Generalitat de Catalunya va informar favorablement sobre la segregació i va proposar com a nou límit dels termes municipals el que va ser vigent en 1937-1939. El barri del Raval d'Olost comprèn el territori que va des del nord del santuari de Sant Adjutori fins al pont de la riera d'Olost, a la carretera que uneix aquesta població amb Vic. Aquesta segregació també va afectar una llenca de territori que va des dels masos Campa i la Riera pel cantó de Llevant fins al mas Plans pel de ponent. El 1992 es va aprovar definitivament l'alteració parcial dels termes municipals d'Oristà i Olost. La fita que delimitava els dos termes municipals a l'altura de la Rovira va quedar obsoleta.