Festa Major gran
Pineda de Mar

    Maresme
    Pineda de Mar, s/n

    Coordenades:

    41.628786020917
    2.6898962259293
    474170
    4608609
    Número de fitxa
    08163 - 171
    Patrimoni immaterial
    Tipologia
    Manifestació festiva
    Contemporani
    Segle
    XIX-XXI
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Obert
    Social
    Titularitat
    Pública
    Autoria de la fitxa
    Jordi Montlló Bolart

    La tradicional Festa Major a Pineda de Mar se celebra per Sant Joan Baptista, o Sant Joan Gros, el 29 d'agost, que coincideix amb el degollament de Sant Joan, ja que és el patró de la vila. Tot i que l'església està dedicada a la Mare de Déu.

    En plena temporada alta d'estiueig se celebra la principal festa de la població, una setmana plena d'activitats organitzades per les entitats i els veïns i veïnes de Pineda de Mar, on s'ofereix un programa per a tots els públics, joves, grans i petits. S'inicia amb una sèrie d'ofrenes de les entitats al Sant Patró per demanar bons auguris seguit per l'anunci oficial amb una sorollosa repicada de campanes i l'encesa del campanar. A continuació hi ha un seguici amb una espectacular batucada que es desplaça des de l'església fins a la plaça Catalunya, on es fa el pregó de Festa Major, el correfoc i un sopar a l'aire lliure.

    Els dies següents seran de música, amb concerts, ball i actuacions diverses; activitats esportives, amb curses, torneig d'escacs, bitlles, ciclisme; d'activitats tradicionals com la Tirada d'Art de Pesca (un sistema molt antic de pesca practicada a la costa catalana que va perdurar fins passada la Guerra Civil), la subhasta del peix com es feia antigament, o la  trobada de gegants. També tindrem activitats per als més petits amb concursos, espectacles o la festa de l'escuma. Un dels actes més específics de Pineda de Mar és la proclamació de la Pubilla i de l'Hereu.

    El dia 29 d'agost, és el dia pròpiament del patró, on l'acte central és l'Ofici Solemne, normalment amb la participació d'una cobla i d'una coral. En acabar l'ofici es canten els goigs en honor a Sant Joan i a la plaça de l'Ajuntament es ballen les danses populars de Pineda.

    El fi de festa, com en altres pobles de la costa és un castell de focs a la platja, i fins l'any vinent.

    La festa petita o popularment anomenada «Sant Joan petit» es celebra el 24 de Juny que es el naixement de Sant Joan. 

    Ja fa anys se celebrava una tercera festa, per Sant Joan Evangelista, anomenat Sant Joan de Nadal, que tenia lloc el 27 de Desembre. Se celebrava la festa de la Germandat de Sant Joan Baptista, una mútua popular i de germanor molt antiga on els socis es feien favors en feines del camp i de companyia quan algun d'ells emmalaltia. Aquesta festa era dedicada als socis d’aquesta entitat i es convidava a tot el poble.

    Per Sant Pere, l’antic barri de pescadors, els aficionats a la pesca i l’entitat «El Mamelló» de vela llatina celebren la tradicional revetlla.

    Se'n tenen notícies documentals des de mitjans del segle XIX.

    Durant un temps l’envelat es muntava a l’espai de l’actual plaça d'Espanya. Era habitual que dues entitats locals muntessin els seus respectius envelats.

    Durant la Festa Major, l’Ajuntament permetia que els particulars utilitzessin l’escorxador per sacrificar-hi el seu bestiar.

    FERRER i COSTA, Josep i PUJADAS MARQUÈS, Joan (1998). Pineda en el temps. Pineda de Mar: Ajuntament de Pineda de Mar.

    MASSAGUER, Oleguer; PAVON, David; PUJADAS, Joan i ROLDÁN, Francesc (1999). L’Abans. Pineda de Mar. Recull gràfic 1882-1975. Editorial Efadós.