Ferrocarril de Peguera
Fígols
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Les restes del ferrocarril miner de Peguera, al terme municipal de Fígols (Berguedà), són un testimoni silenciós d’una intensa activitat industrial que va marcar aquesta zona a principis del segle XX. Construït cap al 1906 per la companyia "Minas de Peguera S.A.", aquest ferrocarril tenia la funció principal de transportar carbó des de les mines de Peguera, especialment la Mina Pepita, fins a l’enllaç amb la línia del carrilet de Guardiola a Manresa. La línia va entrar en funcionament l’any 1910 i va ser utilitzada regularment fins al 1928, tot i que encara es va mantenir operativa puntualment per al transport de fusta fins a la seva clausura definitiva l’any 1942. Avui dia, el traçat del ferrocarril pot seguir-se a peu a través de diversos itineraris senyalitzats, com el GR 107 (Camí dels Bons Homes) o el PR-C 73. Al llarg del recorregut, s’hi poden observar diversos elements que formaven part de l’antiga infraestructura ferroviària i minera: murs de pedra seca que sostenien el traçat, el túnel dels Graus, carregadors de carbó amb tremuges, l’estació, el transformador elèctric, i vestigis de les antigues mines, com ara les entrades de la Mina Pepita i la mina Eureka (aquesta darrera parcialment inundada). Un dels aspectes més destacables del recorregut és el sistema de plans inclinats, que permetia salvar el fort desnivell entre Peguera i Cercs mitjançant un mecanisme de vagonetes contrapesades.
Història
Les obres del ferrocarril de Peguera van iniciar-se el 1906 i no van finalitzar fins al cap de quatre anys, el 1910. Unia la zona de Peguera amb les seves mines i explotació de boscos amb Cercs per connectar amb la línia ferroviària de Guardiola-Manresa. Es convertí en una de les construccions ferroviàries dedicades a la minera pioneres a Espanya i salvava un desnivell de 750m. El ferrocarril de Peguera tenia tres tipus de vagonetes, adeqüades al transport dels materials oportuns, fos carbó o fusta directament. Tot el recorregut estava dividit en cinc trams amb un recorregut total de 9kms.


