Estació de Ferrocarril
Calaf

    Anoia
    Avinguda Josep Miró s/n. 08280 Calaf
    Emplaçament
    Es troba a tocar de la via del tren, a l'Avinguda Josep Miró.
    665

    Coordenades:

    41.73018
    1.51508
    376503
    4620884
    Número de fitxa
    08031 - 36
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Eclecticisme
    Segle
    XIX
    Estat de conservació
    Bo
    A inicis dels anys 10 del segle XXI, va ser restaurada.
    Protecció
    Legal
    BEI. Catàleg de Béns Protegits.
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Pública
    ADIF
    Autoria de la fitxa
    Jordi Seró i Ferrer. IN SITU Patrimoni i Turisme

    L'estació de Ferrocarril de Calaf se situa a tocar de l'antiga carretera a Manresa. Forma part de la línia de ferrocarril Barcelona-Manresa-Lleida-Almacelles.
    Es caracteritza per una arquitectura de tipus pública i funcional, pròpia de l'època, amb un regust neoclassicista en la utilització del frontó triangular com a coronament del tester de l'edifici i per la distribució vertical dels plans de la façana. Aconsegueix així, que les façanes principals s'estructurin verticalment en tres cossos, dividits per pilastres toscanes d'ordre gegant. El cos central, amb la porta principal i tres obertures a la part superior, és rematat per un frontó triangular amb un òcul el·líptic central. Els cossos laterals presenten obertures secundàries, tant a la planta baixa com al nivell superior. Estacions similars, i que formen part de la mateixa línia de ferrocarril serien les de Tàrrega o Cervera.
    Al voltant de l'estació encara es conserva una nau que s'utilitzava com a magatzem o moll de mercaderies.
    Recentment s'ha restaurat, pintant-la per donar-li un toc més modern.

    El ferrocarril va arribar a Calaf l'any 1861 amb la inauguració de la línia Manresa-Lleida. El descobriment de jaciments miners va condicionar el pas del ferrocarril per Calaf, ja que d'aquesta manera es facilitava el transport del lignit de les explotacions calafines, tot i que també s'especula amb la possibilitat que el ferrocarril passés per la població gràcies a l'actuació de calafins influents. Amb tot, el lignit de les explotacions calafines va resultar ser de baixa qualitat i només es va utilitzar a escala comarcal i en moments puntuals com la Guerra Civil. L'arribada del ferrocarril a Calaf va comportar l'augment del trànsit als carrers de la població i també millores urbanístiques com la urbanització del Passeig de Santa Calamanda per poder connectar l'estació amb el nucli urbà.

    MAS PARÉS, J. (s.f.). Història de Calaf. Calaf: Ajuntament de Calaf, p. 61-61