Escoles (Escoles Velles, Casa de Cultura)
Sant Llorenç Savall

Vallès Occidental
    C/ Vapor s/n
    Nucli urbà

Edifici
    Noucentisme
    XX
    Any
    1924
    Antoni de Falguera
    BCIL Núm CPCC 721 (Comissió urbnisme 05/12/1983)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Ajuntament de Sant Llorenç Savall
    Laura de Castellet i Ramon

Edifici rectangular amb teulada a dues vessants, que havia acollit dues grans aules i altres serveis. Les dues façanes laterals tenen el carener ondulat i decorat amb volutes, i damunt el frontó de l'entrada hi ha un gran escut. L'edifici ha estat rehabilitat i repintat recentment, i el seu entorn s'ha agençat per a parc infantil públic.

Els actuals colors exteriors són molt característics: parets ganats i decoracions blanc trencat.

Edifici concebut per a escola pública i iniciat l'any 1915; nombrosos entrebancs van postergar la seva obertura a l'any 1924, vicissituds de les quals és testimoni l'escut que corona l'entrada, sense cap motiu a causa dels canvis polítics de l'època. L'arquitecte projectista era Antoni de Falguera i el contractista fou Joan Pla. Amb el parèntesi de la guerra civil, en què l'escola va ser traslladada a Ca l'Albagés, l'edifici va mantenir aquest ús fins als anys setanta, en què es féu un nou equipament; actualment acull la casa de cultura amb diversos usos (sala pública, biblioteca, seu de diverses entitats..). Als anys 20-30 els alumnes van publicar un 'Butlletí Escolar'.
    Josep Gras i Casasayas hi exercí de mestre durant molts anys, i en reconeixement a la seva activitat les escoles noves duen el seu nom.

CASALS, Miquel; VICENS, Albert (2004) El vessant desconegut de Sant Llorenç del Munt. La capçalera del Ripoll: Sant Llorenç Savall. Sant Vicenç de Castellet, Ed. Farell.