El Fiterol; Molí del Fiterol

Edifici
    Modern
    XVI-XVII
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (26449 IPA)
    Residencial
    08298A004000170000IW
    Jordi Montlló Bolart

Antic molí fariner reconvertit en habitatge situat a la llera de la Riera Gran a tocar amb la Plana de La Vinya. El volum original a estat lleugerament adaptat als nous usos; s'ha alçat el sostre i s'ha ampliat per un dels laterals. És de planta rectangular i es compon de planta baixa i dos pisos, amb la coberta de teules àrabs a dues aigües que fan el desaiguat a les façanes laterals. L'acabat dels paraments exteriors és de pedra vista i arrebossat a la part superior que toca a la coberta. Conserva la bassa a la part posterior de la casa.

Va estar en funcionament fins l'any 1950 com a molí fariner.
    No s'ha pogut accedir al seu interior, però segons fonts orals, el molí ha restat intacte.

El nom del molí li ve de la família de moliners durant els segles XVI i XVII. L'any 1620, en Jaume Fiterol era retingut al castell de Copons i fou alliberat a la força pel seu amic Francesc de Vilaplana i Agulló, matant el veguer i el batlle de Copons. Com a represàlia, el castell de Copons fou enderrocat per ordre del virrei de Catalunya, Fernando de Afán de Ribera - Enriquez, duc d'Alcalá de los Gazules.

AJUNTAMENT DE VECIANA (2009). Text refós del Pla especial Urbanístic per a la identificació de les masies i les cases rurals situades en sòl no urbanitzable susceptibles de recuperació o preservació.