Crist majestat de Sant Salvador de la Vedella
Cercs

    Berguedà
    Museu Episcopal de Vic. c/ Sant Miquel Arcàngel, 1. 08500 Vic

    Coordenades:

    42.14605
    1.86203
    405971
    4666619
    Número de fitxa
    08268 - 131
    Patrimoni moble
    Tipologia
    Objecte
    Medieval
    Romànic
    Segle
    XII
    Estat de conservació
    Regular
    es manté en bon estat de conservació, però la peça està mancada de la policromia original.
    Protecció
    Legal i física
    Decret 474/1962
    Accés
    Restringit
    Científic
    Titularitat
    Pública
    Museu Episcopal de Vic. c/ Sant Miquel Arcàngel, 1. 08500 Vic
    Autoria de la fitxa
    Sara Simon Vilardaga

    Es tracta d'una escultura o talla romànica provinent del monestir de Sant Salvador de la Vedella. La peça és de fusta d'alba, té unes dimensions de 68 x 24 x 17 cm, i es situa cronològicament al tercer quart del segle XII; consta que podria ser dels Tallers de la Seu d'Urgell. Correspon a una figura de Crist en majestat (Maiestas domini), representat en posició sedent sobre un escambell. Sosté a la mà esquerra un llibre recolzat al genoll, i li manca la mà dreta, que suposadament en origen es mostrava en actitud de benedicció. Tampoc s'ha conservat la part inferior de l'escultura, que devia mostrar els peus descalços del Crist.
    Va vestit amb túnica i casulla, representades amb uns plecs no massa pronunciats. El hieratisme, frontalitat i severitat de la figura l'emmarquen dins el romànic de plenitud. En aquesta peça es fa ben palesa la desproporció entre les diverses parts del cos. La part més destacable de l'escultura és el cap, on els detalls són més elaborats, especialment a la barba i els cabells. Els ulls ametllats, les línies senzilles i la poca expressivitat del rostre són característiques típiques de l'escultura romànica d'aquesta època.
    La representació del Maiestas Domini és freqüent en pintura mural i decoració arquitectònica ( portalades), però no és tan habitual en el cas de l'escultura exempta, en la qual s'acostuma a representar el Crist crucificat. Podem atribuir aquesta iconografia per paral·lelisme amb altres obres d'art, on s'acostuma a representar envoltat per la màndorla i el Tetramorf. En aquest cas la tipologia seria més paral·lela a la imatge sedent de la Mare de Déu amb el Nen.

    Malgrat que la peça en origen estava policromada, no s'han conservat restes de policromia. En ingressar al Museu Episcopal de Vic, la peça presentava restes d'una policromia molt matussera, que devia ser retirada en alguna de les restauracions que ha sofert.
    Actualment està exposada a la sala dedicada al romànic del MEV; consta registrada amb el número 1602. La peça va ingressar al museu abans de l'any 1893, probablement el 1890.

    CARBONELL, E.; GUMÍ, J. (1974): L'art romànic a Catalunya. Segle XII. Vol. I. Barcelona: Edicions 62.
    PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 6. Ajuntament de Cercs.
    MORALES, J. (1893-1896) : Catalogo del Museo Arqueológico-artístico Episcopal de Vic.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.