Creu de terme de La Manresana Els Prats de Rei

Anoia
Nucli de la Manresana
En una petita zona boscosa de l'esplanada del nucli de la Manresana.

Element arquitectònic
Medieval
Gòtic
XV i XX
Dolent
La creu original ha estat reemplaçada per una senzilla creu de ferro i la base ha estat traslladada uns metres. Tot plegat ha distorsionat molt l'element.
Legal
  • BCIN
  • National Monument Record
  • Religiós i/o funerari
BCIN, Decret 571/1963, de 14 de març.
Ornamental
08169A014000170000IG
Jordina Sales Carbonell

Just al costat del castell de la Manresana, en una petita esplanada avui ocupada parcialment per un petit bosc, s'alça aquesta creu de terme que consta d'una base circular composta per dos graons de pedra a base de grans blocs escairats lligats amb morter. A sobre, s'hi assenta una senzilla creu metàl·lica, molt prima i estilitzada i de factura moderna, que substitueix a una anterior de pedra, avui desapareguda.

IMATGE 1: Fotografia extreta d'una postal que porta data de 18 de març de 1914.

Les creus de terme es documenten a Catalunya a partir de l'Alta Edat Mitjana i s'erigien en encreuaments de camins i a les entrades de la població, així com al límits dels termes municipals. Aquesta creu, ubicada just al costat del castell de la Manresana, possiblement tingui orígens medievals, però se'n desconeixen referències i notícies històriques. Durant la primera meitat del segle XX va ser desplaçada uns metres del seu lloc original, i la columna i creu de pedra que es veuen a les fotos antigues van ser substituïdes per una senzilla creu de ferro.