Creu de ca n'Esteve - Creu de la Santa Missió
Cervelló

    Baix Llobregat
    Avinguda de Catalunya cantonada carrer de la font de can Romagosa
    Emplaçament
    En el nucli urbà

    Coordenades:

    41.396682705288
    1.9634952504042
    413353
    4583312
    Número de fitxa
    08068 - 5
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Element arquitectònic
    Historicista
    Popular
    Segle
    XX
    Any
    1951
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BCIL
    BCIL 494-I (15/11/1989)
    Pla Especial i catàleg del patrimoni arquitectònic i ambiental de Cervelló, 2017. PEPAAC - 30
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 30843
    Accés
    Fàcil
    Simbòlic
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Cervelló
    Autoria de la fitxa
    Juana María Huélamo Gabaldón - Kuanum

    Creu aïllada, de pedra, erigida a sobre d'un pedestal rodó doble, esglaonat a manera de petita grada. Aquest pedestal està fet de maçoneria de pedra irregular. A sobre s'inicia la mateixa base de la creu, a manera de sòcol circular, d'on neix una motllura de planta poligonal de la qual creix el fust hexagonal de la creu pròpiament dita.

    El fust de la creu es perllonga cap a dalt, i és rematat per un capitell amb elements decoratius d'aire jònic, i encara per sobre d'aquell, hi ha més motius decoratius de tema vegetal i geomètric incisos. La creu pròpiament dita està encerclada i perllongada a les tres puntes per braços trilobulats.

    A la base circular es troba la següent llegenda en inscripció: "SANTA MISIÓN. AÑO MCMLI".

    El monument forma part del programa de creus que eren erigides en relació amb l'evangelització de la Santa Missió, en la qual es duien a terme prèdiques, lliçons magistrals i altres exercicis pietosos durant aproximadament deu o quinze dies. Aquesta en concret es va erigir amb motiu de la celebració del "XXXV Congreso Eucarístico Internacional", entre els dies 27 de maig a 1 de juny de l'any 1952.

    El mes d'octubre de 1951 es beneeix la Creu de la Santa Missió (ROIG MESTRE, 2010: 148).

    Un delegat del papa, Pius XII, monsenyor Tedeschini, va presidir tots els actes.

    Es van guarnir els balcons i les finestres, a petició del bisbe, amb senyeres i domassos, acompanyats de l'escut del Congrés que es podia passar a recollir a la rectoria (ROIG MESTRE, 2010: 145-148).

    Durant la setmana, cada dia hi havia diferents actes, d'entre els quals, es va fer el Via Crucis. Van concloure aquests actes amb una processó cap al cementiri i l'última predicació de la Missió.

    AMB (2016) Text refós del pla especial i catàleg del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental de Cervelló. S.Ll. Àrea Metropolitana de Barcelona.

    ROIG MESTRE, Maria Montserrat (2010) I Centenari de la benedicció de l'Església nova de Sant Esteve de Cervelló (1908-2008). Cervelló:  Parròquia de St. Esteve de Cervelló.