Creu amb Crist a l'església parroquial
Ripollet

Vallès Occidental
    Nucli urbà de Ripollet (08291)
    Sobre l'altar de l'església de Sant Esteve de Ripollet, c/ Padró, 7

Patrimoni moble
    Objecte
    XX
    Any
    1963
    Brull, Josep Mª amb la col·laboració de l'ebenista Júlio Gómez
    Física
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Barcelona, Carrer del Bisbe 5, Barcelona (08002)
    J Douet

Una gran crucifix de fusta resta sobre una base de pedra sobre l'Altar Major, obra de l'escultor Josep Maria Brull. Compta com a única decoració amb la presència d'una petita incisió romboïdal als extrems dels braços de la creu a les quals s'han inserit rajoles vermelles. La figura de Crist sobresurt com un alt relleu al centre de la creu, mantenint la posició dels peus separats a l'estil de les creus romàniques. Està associada amb el baldaquí hexagonal penjat del sostre per a il·luminar l'església.

Escultor figuratiu, l'obra de Josep Maria Brull és d'esperit noucentista i reivindica les arrels mediterrànies. La dona, el nu, el retrat infantil, la maternitat com a representació de la unió entre tradició i modernitat, la gent del mar, les escenes costumistes i el treball rural són temes que es repeteixen de manera continuada en l'obra de l'autor.

L'escultor Josep Mª Brull i Pagès va néixer a Ascó (Ribera d'Ebre) el 15 d'abril de 1907 però va passar la major part de la seva infantesa a Tivissa (Ribera d'Ebre). Va estudiar magisteri i l'any 1927 obtingué una plaça de mestre a Ripollet on va entrar en contacte amb el món cultural de Sabadell. Va començar l'aprenentatge de les arts plàstiques amb el mestre Antoni Vila Arrufat a l'Escola Industrial d'Arts i Oficis de Sabadell i més tard a la Llotja de Barcelona, i va estar en contacte amb d'altres artistes com Vila Cinca, Josep Clarà i Martí Casadevall. L'any 1939 s'instal·là definitivament a Ripollet, on visqué fins a la seva mort i on va crear un taller escola. El triomf franquista li suposa la pèrdua del títol de magisteri i és apartat de l'escola pública, però a partir de 1944 va poder començar a donar classes a l'Escola Industrial i d'Arts i Oficis de Sabadell, tasca que continuaria durant 30 anys. Va exposar des del 1943 ininterrompudament fins al 1982, obtenint nombrosos premis i destacant també pels seus mosaics, com a escultor pessebrista i ceramista. Va morir a Ripollet el 9 d'agost de 1995 a l'edat de 88 anys. L'any 2007 es va celebrar l'Any Brull.

AA.DD (2007) Brull i Pagès (1907-1995). Ver la síntesi. Reedició amb motiu del centenari del naixement de Josep Mª Brull. Ripollet.