Cases de la plaça de Joan Orpí, 15-17
Piera

    Anoia
    Pl. de Joan Orpí, 15-17.

    Coordenades:

    41.51807
    1.74335
    395145
    4597033
    Número de fitxa
    08161 - 30
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Conjunt arquitectònic
    Medieval
    Modern
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XIII-XX
    Estat de conservació
    Regular
    Presenten cert estat de deteriorament.
    Protecció
    Legal
    BCIL
    BCIL 12623-I. Aprovació definitiva de la comissió d'urbanisme.

    E2.7. Catàleg de Béns Protegits. POUM de Piera.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 5541
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Privada
    Diversos propietaris
    Autoria de la fitxa
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

    Conjunt de cases d'origen medieval i reformades en època moderna que conformen una plaça porticada. 

    Està format per les cases de Cal Nan, Cal Ros i Cal Llorenç Forn, juntament amb una part de l'edifici del Foment. Són tres cases entre mitgeres i de planta rectangular que s'estructuren en una i dues crugies respectivament. Consten de planta baixa i dos pisos i tenen la coberta a dos vessants amb el carener paral·lel a la façana. Les tres cases presenten un espai porticat a la planta baixa, obert lateralment i frontalment amb pòrtics d'arc apuntat i d'arc de mig punt de pedra carejada. També l'espai porxat és sostingut interiorment amb arcs apuntats entre els embigats de fusta de les cases. Els portals d'accés han estat força modificats i en destaca un d'arc de mig punt adovellat reconvertit en finestra.

    La façana de Cal Ros i Cal Llorenç Forn es troba unificada, amb dos finestrals d'arc pla arrebossat a cada pis amb sortida a un balcó corregut al pis i de balcons individuals al segon. El capcer és rectangular i arrenca d'una cornisa amb forma semicircular a la part central de cadascuna. L'acabat exterior del mur és estucat imitant carreus.

    La façana de cal Nan presenta un finestral d'arc pla arrebossat al pis amb sortida a un balcó. Al segon pis hi ha tres pòrtics d'arc de mig punt arrebossat sobre impostes. El ràfec està acabat amb cabirons i l'acabat exterior del mur és arrebossat.

    El nucli del Mercadal es va construir al segle XII separat del castell de Piera. Es va consolidar al segle XIV i tenia la plaça del Mercadal, actual plaça de Joan Orpí, com a centre on s’hi traslladaria el mercat setmanal. La muralla que envoltava el nucli tenia una torre denominada del Cap i tres portals d’entrada, dels quals només se’n conserva el Portal d’en Romanyà. Al segle XVIII el camí ral que transcorria pel centre del Mercadal es va pavimentar i es va enderrocar el Portal d’en Selva, situat a l’actual plaça de la Creu. Ja al segle XX la plaça va canviar de nom per Joan Orpí, qui va néixer l’any 1593 en una d'aquestes cases i fou el darrer conqueridor de Veneçuela.

    Catàleg de Béns Protegits del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Piera, 2018.

    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Piera (Anoia). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.