Casa Josep Tardà i Mora / Can Pepet Valent

XX
    Any
    1903
    Adolf Ruiz Casamitjana (arquitecte)
    BCIL
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Arqueològic de Granollers. Núm. R-076. Protecció de tipus II: Conservació amb reforma condicionada.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 28972
    Residencial
    0768011DG4006E0001FI
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Casa unifamiliar d'estil modernista, obra de l'arquitecte Adolf Ruiz Casamitjana. És una edificació entre mitgeres que consta de planta baixa i dues plantes pis, amb coberta de teula a dues vessants.

La façana és plana, de paredat arrebossat i esgrafiat. Presenta una composició simètrica, acabada amb una arqueria i un potent ràfec. Les plantes estan tractades de manera independent i separades per la interposició de franges horitzontals que trenquen visualment la continuïtat entre les parts: la barana del balcó entre la planta baixa i la superior i l'enrajolat entre la primera i la "loggia". Degut a aquesta divisió tripartita, en alçada podem trobar dos tipus de finestra molt diferents: les grans i rectangulars de proporcions marcadament verticals que reforcen les línies d'alçada, així com les petites finestres de les golfes que formen una "loggia" i que resulten d'una interpretació lliure de l'arc de ferradura. Un ràfec volat de fusta la protegeix abastament, donant, a més, un cert caràcter decoratiu (CUSPINERA et alií, 2001; PATRIMONI, 1985).

En època medieval el recinte murallat ocupava els carrers més cèntrics del nucli antic. El carrer de Santa Anna i la plaça de les Olles constituïen un dels eixos principals. Entre els segles XVI-XVIII Granollers va créixer considerablement, esdevenint una població comercial important al centre de Catalunya. Moltes de les antigues cases medievals es van transformar. Ja al segle XIX, amb el procés d’industrialització la vila tradicional va experimentar nous canvis i un procés de renovació, també al nucli antic. Sobretot a partir del tombant de segle XX moltes edificacions tradicionals van ser objecte d’un procés de reforma o substitució. De manera que els testimonis que han quedat del Granollers medievals són escassos i corresponen sobretot a elements concrets que s’han conservat en edificacions força transformades.

En el cas de la casa objecte d'aquest fitxa va ser reconstruïda totalment l'any 1903, en estil modernista i segons projecte de l'arquitecte Adolf Ruiz Casamitjana. Fou un encàrrec de Josep Tardà i Mora, que va ser alcalde de Granollers del 1908 al 1909 i del 1914 al 1915 per la Lliga Regionalista. De la casa se n'ha conservat el traçat del plànol original, llevat de la porta d'accés que ha estat transformada.

Popularment, la casa casa també era coneguda com can Malats (informació oral Sr. Eustaqui Casals) o can Pepet Valent (GARCIA-PEY, 1990).

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers. Document administratiu.

GARCIA-PEY, Enric (1990) Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.

PATRIMONI (1985) Patrimoni Històric Arquitectònic. Granollers: Caixa de Crèdit Granollers.

SESÉ, Jaume (1987b) 2. El creixement industrial. Granollers al segle XIX, Col. Coneguem Granollers, núm. 2., Granollers, Ajuntament de Granollers.