Capella de Sant Joan

Medieval
    XII-XIV
    Dolent
    Només se n'observen restes escadusseres.
    Sense ús
    08248A002000090000YL
    Marta Lloret Blackburn - Antequem S.L.

En el marge que hi ha sobre el torrent de Sant Joan, sota els camps de xaloc de Can Martí, hi ha les restes de la desapareguda capella de Sant Joan. D'aquesta no se'n conserven ni els fonaments, però en aquest indret s'observen nombroses restes de material constructiu. Segons un testimoni oral, antigament el camí passava més enclotat entre els camps i s'hi observaven fragments importants de paviment d'opus signinum. A poca distància s'hi ha localitzat algun fragment de tègula romana.

La capella de Sant Joan és una capella poc documentada. La primera referència la trobem en l'acta de consagració de Sant Pere de Bigues de l'any 1156, quan s'esmenta com un dels límits de la parròquia. No en sabem res més fins a finals del segle segle XIV, quan el rector de Santa Eulàlia Nicolau Orimir va fer un llegat a aquesta capella. A principi del segle XV ja consta que es trobava en mal estat. La capella deixa d'esmentar-se en la documentació fins a mitjans del segle XVIII, quan apareix dins dels límits de Santa Eulàlia. La visita pastoral que s'hi va fer al cap de poc confirma el mal estat en què es trobava, pel que es prohibeix que s'hi celebri missa. Aquí es denominarà per primer cop Sant Joan de Canals. Expliquen que per a construir la masia de Can Martí durant el primer terç del segle XX, es van aprofitar algunes pedres de la capella. Per transmissió oral, la gent d'aquests verals identificava les pedres que s'hi veien com les de la capella desapareguda.

VALLICROSA, J., dir. (2001). "La capella perduda de Sant Joan", Ronçana, núm. 207. Santa Eulàlia de Ronçana: Parròquia de Santa Eulàlia de Ronçana.