Can Mirambell / Fàbrica de Telers Granollers

Vallès Oriental
08400-GRANOLLERS
Al costat del riu, a la banda nord de la població

Conjunt arquitectònic
XIX
c1860-99
Dolent
Ha estat molt destrossada. S'han tapiat les estructures interiors que han resultat tallades amb la intervenció d'urbanització, però la resta està en procés de deteriorament avançat.
Restringit
Productiu
ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo

Conjunt industrial composat actualment per una nau, paral·lela al riu, que ha estat seccionada en una recent actuació urbanística (concretament l'allargament del carrer Ramon Berenguer i la construcció d'una petita àrea d'aparcament a l'aire lliure. L'estructura d'aquesta és d'arc central i dos arcs de suport lateral que fan de suport a les bigues del sostre. Es troben suportats per columnes circulars de ferro colat. Als laterals hi ha nombroses finestres amb coberta d'arc escarser i guardapols. Hi ha altres estructures que es troben englobades dins d'una estructura de pedra a la part que dona a les terrasses del Congost. Aquestes altres estructures estan molt desfigurades per construccions modernes

No s'ha tingut accés a l'interior de l'edifici.

L'origen de la indústria tèxtil granollerina es troba el 1850, any en que es pot situar el llindar entre les formes menestrals i les incipients fàbriques manuals de teixits, amb les fàbriques mogudes a vapor. La indústria tèxtil obrí la vila a la vida fabril moderna. Noves fàbriques se situen als afores de la vila, com es el cas d'aquesta que ens ocupa, i que es va dedicar a la producció de telers.

BAULIES I CORTAL, Jordi (1965) Granollers. Barcelona, Biblioteca Selecta, volum. 372. BAULIES I CORTAL, Jordi (1986b) "La industrialització de la vila i la ciutat moderna", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 65-76 Granollers: Servei Municipal de Cultura. CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers; MAYNOU I HERNÁNDEZ, Núria (2001) El Patrimoni Industrial del Vallès Oriental. Granollers: Consell Comarcal del Vallès Oriental. SESÉ, Jaume (1987b) 2. El creixement industrial. Granollers al segle XIX, Col. Coneguem Granollers, núm. 2., Granollers, Ajuntament de Granollers.