Can Gener-Can Jané de les Valls

Modern
    Popular
    XVII
    Encara s'aprecia la forma apuntada de l'antic rellotge de sol de la façana principal. Es conserva, in situ, l'agulla.
    ALTRES BÉNS/AEA 50 m. (PEP 2011)
    Sense ús
    08180A00209000
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat format per tres cossos adossats que li confereixen una planta irregular. El volum principal és rectangular, presenta la coberta de teula de dos vessants, distribuït en planta baixa i pis, i organitzat en tres crugies. La façana principal, orientada a migdia, presenta un gran portal d'accés d'arc de mig punt adovellat, amb els brancals bastits amb carreus ben desbastats. A banda i banda dues finestres rectangulars amb els emmarcaments arrebossats. Del pis destaca la finestra de ponent, donat que està bastida amb el mateix tipus de pedra que el portal. És rectangular, amb una gran llinda plana, els brancals fets de carreus escairats i amb l'escopidor motllurat. En canvi, la resta de finestres del pis són bastides amb pedra granítica i de diferent tipologia. A la part superior del parament encara es conserven les restes de l'antic rellotge de sol que decorava l'edifici. La resta de paraments de la masia presenten petites finestres emmarcades amb carreus de pedra desbastats, algunes d'elles reformades. Adossats a la banda de llevant de la masia i formant un espai tancat amb aquesta hi ha la resta de cossos auxiliars, amb les cobertes de teula d'un vessant, organitzats en un sol nivell i amb les obertures rectangulars amb els emmarcaments de maons. Aquests cossos no presenten cap tipus de revestiment, deixant l'aparell de paredat vist. La masia presenta els paraments arrebossats i emblanquinats, exceptuant la façana de tramuntana, amb l'aparell de paredat vist.

A la part de tramuntana de la masia hi ha un pou de planta quadrada bastit amb maons.

La primera noticia que coneixem d'un Gener és en el fogatge de l'any 1497. Posteriorment, al fogatge de l'any 1553, torna a aparèixer, amb el nom de "Jener". L'any 1714, durant la guerra dels francesos, aquest edifici fou cremat. Segons Andreu Font, que n'havia estat masover, a l'oest de la casa hi havia un fort romà que fou enderrocat per poder-hi passar amb el tractor.

AGRO'90 S. L (n. d): Pla Especial del catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable susceptibles de reconstrucció o rehabilitació en t.m. de la Roca del Vallès. Ajuntament de la Roca del Vallès, La Roca del Vallès. FERRER I LLOBET, P. (2010): Rutes, llegendes i fets històrics de la Roca del Vallès. Ajuntament de La Roca, La Roca del Vallès. IGLÉSIES, J. (1981): El fogatge de 1553 (estudi i transcripció). Ed. Dalmau, Barcelona. IGLÉSIES, J. (1992): El fogatge de 1497 (estudi i transcripció). Ed. Dalmau, Barcelona. MASSAGUÉ I TORNÉ, J. M. [coord.] (2011): Pla especial i catàleg del patrimoni de La Roca del Vallès. Ajuntament de la Roca del Vallès, La Roca del Vallès.