Can Galbany / Can Comas Vell

BCIL, PGO 14/01/1993 i 4/4/2013
    Residencial
    KuanUm - Juana María Huélamo Gabaldón. / Ajuntament de Montornès del Vallès

Can Galbany és una construcció de planta basilical amb coberta a dues vessants. Presenta tres eixos de composició ben clars. Amb tot, a l'extrem oest de la façana hi ha una porteta coberta per un arc escarser, fet de totxos a sardinell, i una finestra que ha perdut la llinda. Podria tractar-se d'un afegitó que avui es troba sota la mateixa teulada. L'eix central està format per la porta forana coberta amb arc de punt rodó amb grans dovelles de granit. A la dovella del mig s'hi veu esculpit en relleu un escut amb les quatre barres i, a sobre, una cara, toscament realitzada, coberta per alguna mena de barret. La finestra central del primer pis està feta amb brancals de carreus de pedra i llinda plana. L'era de can Galbany és una de les més antigues del terme. Es tracta d'un gran espai rectangular enrajolat amb cairons de ceràmica. El cobert, situat entre la casa i l'era, és posterior (1948). Dins la finca i al bell mig del torrent de les Bruixes, hi ha una torre d'aigua, probablement construïda al segle XIX. És una construcció prismàtica de totxo vist que presenta una petita obertura ovalada a la zona alta.

Pel tipus de construcció i pels materials emprats, es dedueix que la masia data dels segles XVI o XVII. A l'amillarament de 1861 ja hi consta un Galbany com a propietari. La casa va rebre el nom sobrevingut de "Can Comas" pel fet que Isidre Comas, alcalde de Montornès en quatre ocasions, va passar a regentar-la un temps en casar-se amb Antònia Galbany, cap a final del segle XIX. A partir de 1946 la masia va passar a anomenar-se popularment can Comas Vell per distingir-la d'una casa de nova planta, també dels descendents de la masia, que es va anomenar can Comas Nou.

ALCAIDE, M.; GENÉ, M. ; GUANYABENS, N. (2009). Montornès a la vista. Elements per a la descoberta del patrimoni cultural i natural de Montornès del Vallès. Ajuntament de de Montornès del Vallès.